[uppsalapendeln] FW: resenärernas rättigheter

  • From: "Fredrick Beste" <fredrick.beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 29 May 2009 08:32:59 +0200

________________________________

From: Kurt Hultgren [mailto:kurt.hultgren@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx]
Sent: den 28 maj 2009 14:58
To: kurt hultgren
Subject: resenärernas rättigheter

Pendlargrupperna och pendlare med åsikter

Det pågår för närvarande ett arbete med att formulera och beskriva hur
resenärernas rättigheter ska var utformade. Från Resenärsforums sida har vi en
hel del uppfattning om vad som saknas och som behöver förbättras. Men det finns
säkert andra synpunkter som vi har missat. För att stämma av bland resenärerna
har jag sammanställt ett par sidor med punkter som vi tänkte ta upp som viktiga
punkter att driva i den utveckling som kommer att pågå inte minst inom
Utredningen för ny kollektivtrafiklag. Resenräsforum är represneterat i
utredningen genom att jag ingår i utredningens expertgrupp. Det bästa är ju om
vi kan få med så mycket som möjligt från början. Jag bifogar en text på två
sidor som innhåller de viktigaste punkterna så långt. De sex punkterna är i
grova drag
1. ersättning vid störningar i kontanter, inga försämrade villkor och att
trafikföretagen ska ha regressrätt hos Banverket om BV är vållande.
2. Inga undantag för lokala och regionala resor - om inte de lokala reglerna är
generösare. Nationella regler ska finnas som ett grundkrav.
3. Smarta biljetter eller reskort ska kunna användas överallt i landet, inte
bara i egen region.
4. Trafikföretagen ska obligatoriskt ha samrådsmöten med resenärerna,
fristående resenärer, inte utpekade av företagen
5. Bemötandet från trafikföretagen ska vara seriös, indiviuellt och personligt,
inga anonyma klagorutor
6. Kortväga och långväga resenärer ska behandlas lika, samma grundtrygghet

Ett utkast till argumentering bifogas, men det viktigaste just nu är att
förvissa oss om att inga viktiga punkter fallit bort. Det vore bra att få ett
OK, ifall ni tycker att det verkar OK. Kom gärna med fler synpunkter eller
ändringsförslag. Om vi inte får in några kommentarer får vi lov att utgå från
att de regionala och lokala grupperna instämmer i vår bedömning så långt.

Tacksam för svar under första veckan i juni.

Bästa hälsningar!

Kurt Hultgren

Resenärsforum               www.resenarsforum.se
<mhtml:{50B31759-BC32-4FA1-BC26-2E9F8B75FB9F}mid://00000072/!x-usc:http://www.resenarsforum.se/>