[uppsalapendeln] FW: Utredning om ny kollektivtrafiklag

  • From: "Fredrick Beste" <fredrick.beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>, <lennart.lundberg@xxxxxxxxxxxxxxxxx>, <anders.s.eriksson@xxxxxx>
  • Date: Mon, 3 Nov 2008 14:01:19 +0100

________________________________

From: Kurt Hultgren [mailto:kurt.hultgren@xxxxxxxxxxxxxxxx]
Sent: den 3 november 2008 13:52
To: Fredrick Beste
Cc: 'Kurt Hultgren'
Subject: Utredning om ny kollektivtrafiklag

Fredrick!
Ulf Lundin som tidigare var generaldirektör för Järnvägsstyrelsen är nu
generaldirektör för Rikstrafiken. Han har fått regeringens uppdrag att utreda
en ny lag om kollektivtrafik, som ska ersätta lagar som är från1978 mm, som är
i behov av sammanslagning och uppdatering. Utredningen har en expertgrupp, där
Resenärsforum har fått en plats. Jag är utsedd att ingå i expertgruppen. Ulf
Lundin och hans två utredningssekreterare har besökt alla länsbolag och en rad
andra institutioner. Jag föreslog senast att han borde besöka ett antal
resenärsgrupper för att höra direkt av dem vilka problem som finns. Några av
dessa problem kan nog behöva styras rätt med hjälp av den nya
kollektivtrafiklagen. Den kommer ju att föreskriva vad trafikföretagen får och
skall och vad de inte får. Jag tycker att det är jättebra att han och hans
utredningssekreterare har tagit ujppmaningen på allvar att kontakta
resenärsgrupper. Jag har givit dem ditt namn och ditt mobilnummer och jag har
nämnt ytterligare fyra grupper som är särskilt aktiva eller månghövdade.
Utredningen ska vara klar sep 2009, vilket egentligen innebär att arbete ska
göras under vintern och bara putsas före sommaren. Jag föreställer mig att
indragna tåg, bristfällig redovisning av antalet försenader RESENÄRER (inte
tåg) kan vara intressant att nämna. Inte minst visar ju vår studie på
uppsalabanan att detta är viktigt. Det är också viktigt att visa att det finns
ett atnal aktiva grupper som inte bara består av enskilda individer. Det kanske
är bra om ni kan träffas i Stockholm och att flera från gruppen kan delta.

Han har fått kontaktuppgifter också för Västgötapendlarna (Skövde), Ostkanten
(Nyköping-Oxelösund), Kollektivtrafikant Stockholm, ABB-pendlarna (Västerås),

Bästa hälsningar!

Kurt

Resenärsforum               www.resenarsforum.se <http://www.resenarsforum.se/>

Klarabergsgatan 35, 4 tr