[uppsalapendeln] Ersättningsprinciper igen

  • From: "Jessica Elgenstierna" <jessicaelgenstierna@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 16 Jan 2003 12:14:23 +0100

Jag har förgäves försökt få tydliga besked från SJ om ersättningsprinciper. Den som är intresserad kan ta del av SJ:s svar i nedanstående e-brevväxling. Tyvärr verkar det inte gå att få tydligare besked än så. Mat och telefonkostnader kan ersättas, inget annat. Annars hänvisar de som vanligt till normalvillkoren. Jodå, jag har också läst normalvillkoren, men det jag undrar över är ju hur de tolkas!

Det står ju t ex att "Om den resande orsakas obehag under resan till följd av sådan brist i fråga om utrustning, ordning eller hygien i tåget som järnvägen (trafikföretaget) bär ansvaret för, återbetalar järnvägen en skälig del av biljettavgiften. " Jag undrade då om inte trång, boskapstransportsliknande ståplats var att betraktas som obehag, men se det tyckte inte SJ, eftersom man inte kan boka sittplats på sträckan!

Hursomhelst: snart är pendlandets fasor ett minne blott för mig. Ett år räckte mer än väl för mig. Nu har jag fått jobb i Uppsala. Hoppas att kampen kommer att ge resultat för er tappra som fortsätter härda ut.

Jessica

>From: "info@xxxxx"

>Tågförsening i sig är inter ersättningsgrundande. Det du kan få
>ersättning för är telefonkostnader/mat om det är längre tågförsening.
>Numera ska även tågpersonalen försöka lösa problemen direkt på plats,
>annars hänvisas kunden till stationen eller till kundjänst 0771-75 75 99
>Normalvillkoren finns att läsa om på hemsidan. Under Kundtjänst sedan
> [...]

Hej och tack för svaret!

Tyvärr är ju förbindelserna mellan Märsta och Uppsala inte alls

>särskilt täta numera. Det är en timme mellan varje tåg på eftermiddagen.
>Det är visserligen inte ditt fel, men tala gärna om det för någon...

Så det stämmer alltså att betalcheckarna tagits bort. Men vad innebär

>egentligen normalvillkoren? Jag har svårt att tolka dem. Får man som
>månadskortsresenär mellan Stockholm och Uppsala någonsin ersättning för
>försenade tåg i fortsättningen? Om ja, i vilka fall kan det bli
>aktuellt, kan du ge mig något exempel? Så att jag vet om det är
>någon idé att ställa sig i kön till kundtjänst när man väl kommer fram
>till Uppsala eller om det bara är att ödsla sin tid eftersom man
>ändå inte kommer att få ut något.

vänliga hälsningar

Jessica Elgenstierna

> [...]
>ansvaret för,
>
>återbetalar järnvägen en skälig del av biljettavgiften."
>
>För det mesta när jag reser från Märsta finns ingen
>sittplats, utan bara
>
>en synnerligen trång ståplats a la djurtransport. Kan jag
>få ut
>
>ersättning för obehaget?
>

>Slutligen: får man som månadskortsinnehavara alls ut
>någon ersättning
>
>vid förseningar numera och i så fall hur mycket? Förr har
>det delats ut
>
>endel betalcheckar, men det sägs att det skulle tas

Hitta billigaste resan på MSN Resor

Chatta med vänner på nätet, pröva MSN Messenger Klicka här ******************************** Du har fått det här brevet eftersom du är med på uppsalapendels e-postlista. Om du vill avsluta din medverkan, skicka ett tomt e-postmeddelande till uppsalapendeln-request@xxxxxxxxxxxxx med ämnet unsubscribe Vid eventuella frågor, kontakta uppsalapendel@xxxxxxxxxxx ********************************