[uppsalapendeln] Debatt om järnvägens framtid 26 november

  • From: "Eva Britt Karlsson" <evabritt.karlsson@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: upp@xxxxxxxxxxxxx,"Uppsalapendeln" <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Nov 2003 11:02:34 +0100

Någon som vill gå och lyssna på en debatt den  26 november?
Kl 10.30 i  gamla riksdagshuset, Riksgatan 1, Mittpoolen.

De som vill gå måste anmäla sig via mig, senast måndag morgon,
eftersom jag måste  ge väktarna en namnlista.

PLATSANTALET ÄR BEGRÄNSAT. pga lokalens storlek. Jag skulle
kunna tänka mig att vi kan ta emot tre -  fyra stycken från
pendlarnätverket, om intresse finns.

 Debatt om järnvägens framtid 26 november kl  10.30

Tisdag 25 november överlämnas järnvägsutredningen till
infrastrukturminister Ulrica Messing. Utredningen väntas föreslå en
total avreglering av spårtrafiken.

Med anledning av detta ordnar vänsterpartiet en debatt om
järnvägstrafikens framtid.

Debatten äger rum i Riksdagshuset onsdag 26 november. Deltar
gör Lars  Hallsten, Svenskt Näringsliv,
Ulf Adelsohn, styrelseordförande SJ AB,
Karin Svensson Smith, riksdagsledamot för vänsterpartiet och
Janne Rudén, förbundsordförande SEKO.

Debattledare är Lotta Gröning-Degerlund,
politisk chefredaktör på Norrländska Socialdemokraten.

Dag och tid: Onsdag 26 november, klockan 10.30
Plats: Riksdagen, Mittpoolen, Riksgatan 1, Gamla riksdagshuset

Fram till Vänsterpartiets kongress i februari driver vänsterpartiet
kampanjen  ?Järnvägstrafik och post på rättvisa villkor?.
 Ett av vänsterpartiets  krav är att inte en meter räls till ska
konkurrensutsättas innan den  redan genomförda avregleringen har
utvärderats. Vänsterpartiet vill veta  vilka effekter avregleringen fått för
resenärerna, personalen, statens  ekonomi, miljömål och
regionalpolitik.

Anmälan till:
evabritt.karlsson@xxxxxxxxxxxxxxxxx

Senast måndag 24/11 kl 10.00