[uppsalapendeln] Re: De lär sig aldrig

  • From: "Tobbe S" <humanet@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 16 Feb 2005 12:27:09 +0100

---- Begin Original Message ----
Bland vana pendlare, speciellt på U-Cst är nog restidsgarantin känd,
flertalet av mina kollegor som själva betalar sina pendlingsresor
känner  till den. Man har läst om den i kvällstidningar i annonser,
hört om den på TV, läst om den i "Kupé", sett den på SJs hemsida,
blivit upplyst av personal eller av andra pendlare eller bekanta.

TS: Med tanke på de förvånade diskussioner som uppstår i vagnarna de
få gånger SJ upplyser om restidsgarantin så tror jag inte den är
tillräckligt känd bland resenärerna./

Jag är kort och gott något trött på gnäll om att man inte upplyser om
ditten eller datten. Har SJ ett större ansvar än andra företag?

TS: Ja! SJ har ett större ansvar än andra företag för att de utnyttjar
sin monopolsituation. Om du försenas av ett annat företag ser de som
regel till att kompensera dig för att de är måna om sina resenärer. SJ
införde, efter årtionden av godtycke, ett system med restidsgaranti
som man försöker att smita ifrån./

Och jag börjar bli fruktansvärt trött på alla medresenärer som
springer över spår 1 och 2 i Uppsala när tåget kommer in på spår 4.
Jag önskar snart att det står en ordningsvakt eller polis där och
utdömmer böter på 600 kr för obehörigt beträdande av spåranläggning.
Vilka sköna pengar det skulle dra in till staten och Banverket att
kunna förbättra spår- och signalstandard.

TS: Var det apropå att du "är trött på gnäll" :) Varför inte 6 000 kr
i böter? Då skulle SJ ha gått back i går förmiddag när den trevlige
konduktören hoppade ur tåget på "fel sida" och kom upp till spår 4 den
vägen. Om springet stör dig i ditt resande förstår jag att du är
irriterad. Mig har det inte hindrat men jag önskar liksom du att
människor inte behöver skadas eller förolyckas./

Vänligen
/torbjörn sjölund

Sent by Medscape Mail: Free Portable E-mail for Professionals on the Move
http://www.medscape.com