[uppsalapendeln] Re: De lär sig aldrig

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 16 Feb 2005 07:15:31 +0000

Jag kan tala om för dig att jag pendlar precis som du varje dag på sträckan U-Cst och någon dag i månaden fortsätter jag neråt södra sverige. Och jag är precis lika lite anställd på SJ som du.

Bland vana pendlare, speciellt på U-Cst är nog restidsgarantin känd, flertalet av mina kollegor som själva betalar sina pendlingsresor känner till den. Man har läst om den i kvällstidningar i annonser, hört om den på TV, läst om den i "Kupé", sett den på SJs hemsida, blivit upplyst av personal eller av andra pendlare eller bekanta. Jag är kort och gott något trött på gnäll om att man inte upplyser om ditten eller datten. Har SJ ett större ansvar än andra företag?

Och jag börjar bli fruktansvärt trött på alla medresenärer som springer över spår 1 och 2 i Uppsala när tåget kommer in på spår 4. Jag önskar snart att det står en ordningsvakt eller polis där och utdömmer böter på 600 kr för obehörigt beträdande av spåranläggning. Vilka sköna pengar det skulle dra in till staten och Banverket att kunna förbättra spår- och signalstandard.

/ Bengt K

From: "Tobbe S" <humanet@xxxxxxxxxxxx>
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] Re: De lär sig aldrig
Date: Tue, 15 Feb 2005 18:12:03 +0100

I det här vädret är det tämligen riskfritt att kalla någon insnöad.
Men visst, hade personalen upplyst resenärerna om restidsgarantin
eller lovat att upplysa sina chefer att det inte finns några
blanketter ombord, och aldrig har funnits, så hade ni och hon sluppit
den drapan. Det som stör mig är hyckleriet inom SJ.

/tobbe