[uppsalapendeln] De lär sig aldrig

  • From: "Tobbe S" <humanet@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 15 Feb 2005 13:48:02 +0100

Efter en årstid med förvånansvärt bra punktlighet började jag tro att
något positivt hade hänt på SJ. Jag har tänkt om.

Det var måndag kväll på centralstationen igen, nu med snö och is och
då vet ni vad man kan vänta sig. Den här gången var utroparna så
uppriktiga att de berättade att det inställda 19.40 till Uppsala
berodde på personalbrist. Insnöad personal kanske (fog för det
påståendet kommer längre ned)?

Vi hänvisades snart till 19.55 mot Dalarna, jo tack jag satt där
redan, men den första vagnen som jag hade valt dög inte för den skulle
kopplas bort. Marsch pannkaka! Lagom till avgångstid får vi i
stationsutropen (inte på tåget) höra att 19.55 var ? hum di dum ?
försenat och beräknades avgå 20.10. Det var bara att rafsa ihop
resterna av pommes frites och en halväten burgare och promenera upp
och runt till 20.10 från spår 3 som vanligt.

I höjd med Slotts i Uppsala så är det då dags för biljettvisning och
jag ber, förstås, om reklamationsblanketter men det hade unga fröken
SJ-anställd inte på sig. Vore det inte klädsamt undrade jag, med tanke
på att halva tåget bestod av resenärer som hade rätt att få tillbaka
sina pengar, och att hennes chefer tror att blanketterna finns på
tåget? Hon blev mig inte svaret skyldig: ?Tja, men då måste ju jag
släpa på alla dem, och då får ju jag lida fast mitt tåg är tid?! Vadå
?hennes tåg??! Hon tillstod när hon gick att man skulle kunna ha dem
på tåget, tyckte rent av att det var en bra idé så hon kanske inte var
så insnöad trots allt. Skojar bara, så klart hon var!

När ska SJ börja uppträda som det företag de tror sig vara? När ska de
lära sig? När ska jag lära mig ? ?

/tobbe sjölund

Sent by Medscape Mail: Free Portable E-mail for Professionals on the Move
http://www.medscape.com