[uppsalapendeln] Re: Bristande kvalitet i nya dubbeldäckarna

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 04 Jul 2006 06:55:44 +0000

Hoppsan sa, vad man trampade på ömma tår.

Absolut inget klankande på att någon åker första klass, jag hade själv gjort det om det funnits behov av det. Jag gör det själv i tjänsten men det är knappast för komforten utan för att det är lite lugnare och (oftast) tystare (om bara inte alla skulle föra alla sina dagliga mobilsamtal på tåget).

Det jag menar är att man kan inte förvänta sig samma komfort och service i ett regionaltåg som i ett X2000 när man betalar för första klass. Det man skall kunna förvänta sig är en lite lugnare miljö, dvs inte fullt med stående (som i morse på 07.10 i andra klass).

Nu verkar det vara SJs personal som gör fel och låter "alla" som inte har biljett till första klass åka där ändå. Det beror väl knappast på X40? Dvs kan själva fordonet vara ansvarigt för det?

Svenskt inrikesflyg lider av samma problem och där sitter alla i samma kabin, i samma stolar, ja tom bredvid varandra, oavsett om man betalt 3000 kr eller 900 kr för en resa ToR till Kalmar. Men är det någon som klagar?

Att det är problem med X40 kan jag bara hålla med om. Det är dörrproblem, det är problem med bagaget, det är och har varit problem med klimatanläggningen. Men detta har väl inget med skillnad mellan första och andra klass att göra?

Jag håller även med om att det är totalt fel att sätta in X40 på så långa sträckor som Stockholm-Göteborg. Det är ett regionalt pendeltåg som lämpar sig för pendling, inte långväga resor.

Jag förstår fortfarande inte vilka ekonomiska avtal det hänvisas till. Köper man ett månadskort ingår man ett avtal för en månad i taget, för ett årskort ett år, därefter är det återigen fritt att välja hur man vill åka och med vem.
Och hur definitionen av första klass ska vara blir inte jag klok på. Kom gärna med en definition av första och andra klass.

Mvh Bengt

From: Leif Lagerstedt <leif.lagerstedt@xxxxxxxxxxxx>
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
CC: info@xxxxxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] Re: Bristande kvalitet i nya dubbeldäckarna
Date: Tue, 04 Jul 2006 00:01:29 +0200

Nu börjar det igen.. hackandet på oss förstaklassresärer. Det är ett sorts omvänt klasstänkande, att åka första klass på tåg är fult och osolidariskt. Köper man en fin bil, en fin lägenhet, villa, TV o.s.v. då hackas det inte. Men första klass på tåg, usch! Det händer ganska ofta att vi som sitter i första klass får höra diverse glopord från folk som går igenom vagnarna. Tydligen är just första klass provocerande för somliga.

Jag har varken bil, lyxlägenhet, villa, båt, sommarstuga e.d. men sparar varje år för att få råd till att kunna åka bekvämt med tåg. Och definitionen på första klass definieras faktiskt med utrymme inte bara för att färre åker. Och det gäller inte för samma tåg heller. För övrigt hur motiverar herr bb då att det det är likadant i hela tåget på dubbeldäckarna? När dessutom SJ:s personal låter alla åka i den låtsasförstaklass som finns, skolklasser, barn, dånlådor etc. Vad det handlar om är att man skall få vad man betalar för. Får man inte det bryter SJ mot avtalet, inget konstigt med det. SJ försöker naturligtvis att fiffla med detta. Att ställa andraklasstolar litet glesare är ett annat trick. Vad passagerarna tycker är ointressant.

Dubbeldäckarna är ett typexempel på urusel upphandling och iskall ekonomisk kalkyl från SJ. Man bryr sig varken om personal eller passagerare. Även Reginatågen är ett bra exempel. "Ger dig högsta komfort" är bara en produkt från deras marknadsförare och lika opålitlig som annan reklam.

I söndags (2 juli) när jag skulle åka från Skövde till Uppsala kom det in en försenad dubbeldäckare från Göteborg på väg till Stockholm via Hallsberg/Västerås. Så snart den stannat rusade massor av passagerare ut på perrongen för att få luft, det var tydligen ca 40 grader i vagnarna. Dörrarna gick inte att stänga, man höll på i närmare en kvart tills man resolut drog igen dem med handkraft. Låtsasförstaklassen var full av folk, barn m.m. Den som bokat första klass där kunde känna blåst ordentligt, men knappast svalkad. Ren skandal att man tvingar folk att åka i dessa inglasade kaninburar. Jag talade en del med personalen och de var helt uppgivna, inget stöd från ledningen och man funderade allvarligt på att låta skyddsombuden stoppa tågen. De förstod inte hur passagerarna orkade med. I vintras var det uppvärmningen som inte fungerade. Undrar vilket klimat de är gjorda för?

Diskussionen om första klass handlar om att ingångna ekonomiska avtal skall hållas och inte grumligt klasstänkande! Man skall få vad man betalar för, punkt slut. SJ har åtagit sig att tillhandahålla första klass, inte bara en förstaklasskylt. Därmed upphör den delen av debatten från min sida.

Leif Lagerstedt

At 10:02 03/07/2006, you wrote:
Hej på er alla 1:a klassresenärer!

Jag förstår egentligen inte vad ni klagar på. Vad är det som säger att man betalar för sittningen när man köper en förstaklassbiljett. Det SJ skriver om 1:a klass är "ger dig högsta komfort". Och det är väl i förhållande till resten av tåget och inte i förhållande till andra tåg (i så fall hade jag nog sett att man satte in de panoramavagnar TKAB använde förr)?
I 1:a klass betalar man ett högre pris för att det är lite färre som reser i 1:a klass, just för att det är dyrare. Ni har inga skolklasser där, inga barnvagnar osv osv.

Och ni som är sådana inbitna pendlare vet säkert vad som gäller på olika tåg. Sluta gnäll och köp 2:a klass om det är så eller gå över till buss eller varför inte egen bil, då lär man säkert kunna ta igen sig en stund på vägen till jobbet och det lär inte vara någon som stör i mobilsamtalet heller.

Jag kan garantera er att det går lika bra att arbeta vid det stora bordet i en B10:a som på ert kontor.

Personligen anser jag att SJ har har större problem med X40 än inredningen i 1:a klass. Dessa problem måste man först ta tag i, sedan kan man ägna sig åt inredning i 1:a klass.

/ Bengt