[uppsalapendeln] Re: Angående arlanda

  • From: Carl Johan Petersson <phonemenal@xxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 30 Jan 2003 13:37:40 +0000 (GMT)

Verkligen en bra fråga. Jag misstänker att SJ egentligen skulle vilja
att alla som åker från/till Märsta eller norra Storstockholm löser
biljett till Stockholm C, vilket kan ge SJ någon tia extra per resenär
i bästa fall. Fast det kanske är en elak konspirationsteori. Hur som
helst blir man ofta så illa tvungen att resa via Stockholm C om man
vill vara säker på att komma fram.

Då och då har jag åtagit mig extraknäck som skrivvakt vid Uppsala
universitet på lördagmorgnarna. Med den nuvarande tidtabellen är det
dock synnerligen omständligt att ta sig från Märsta till Uppsala på en
lördagmorgon, så jag har fått säga ifrån mig de flesta av de jobben.
Skrivningarna börjar i regel klockan 9.00, och så tidigt finns det
ingen direktförbindelse från Märsta på lördagar!

Det är helt klart en stor prestigefråga för många orter i Mälardalen
att ha direkt tågförbindelse med Arlanda. Det gäller även för Uppsala.
Tyvärr har det inneburit att Märstatågen blivit mycket färre.

Det skulle vara intressant att se lite statistik över antalet resenärer
från Arlanda respektive Märsta och höra hur SJ motiverar att det just
är Märstatåg som dras in. Det var lätt att ta sig till och från Arlanda
även innan Arlandabanan fanns, och SJ har gott om konkurrens från
Flygbussarna, UL och Arlanda Express. På sträckan Märsta-Uppsala har SJ
däremot monopol...

Carl Johan P.

Everything you'll ever need on one web page
from News and Sport to Email and Music Charts
http://uk.my.yahoo.com