[uppsalapendeln] Ang. SV: Nya TiM-korten

  • From: ap@xxxxxxxxxxxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 9 Nov 2005 13:13:41 +0100

Jag mejlade SJ om detta i söndags kväll och enligt deras hemsida ska jag
ha ett svar inom tre arbetsdagar. Jag fick till och med ett ärendenummer
som jag noga sparat. Vi är alltså inne på dag tre nu så har jag inte fått
nåt svar i morrn så är det dags att kontakta dom.
Kan man inte göra detta till en konsumentfråga och låta
Konsumentombudsmannen titta på det? Reglerna för det nya kortet är minst
sagt knepiga och jag undrar om man verkligen får göra så? Alltså bötfälla
någon för något man redan betalt för?
Ja, det  nya kortet tycks bara gälla för den som pendlar SJ-sträckan. För
den som har kombinerat kort med SL till exempel tycks pappersremsan finnas
kvar.
Det var verkligen skönt att slinka ombord utan att behöva komma överens
med TiM-automaten först så det är minst sagt j-igt irriterande att behöva
göra det nu. Samma pris, sämre villkor.
Som sagt, man skulle kunna låta Konsumentombudsmannen titta på det hela.
Eller mejla Sverker Olofsson ...

?iso-8859-1?Q?Bergström@xxxxxxxxxxxxx; _Olle?= <Olle.Bergstrom@xxxxxxx>
Sänt av: uppsalapendeln-bounce@xxxxxxxxxxxxx
2005-11-09 11:19

Till
<uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
Kopia

Ärende
[uppsalapendeln] SV: Nya TiM-korten

Jag har också reagerat över det där. Har tidigare alltid bara köpt
papperslappen för att behöva slippa tänka på att dra kortet mot
kortläsaren. Jag blev nekad att köpa papperslappen förra gången (för
precis en månad sen) och blev hänvisad till plastkortet med motiveringen
att man har tagit bort den möjligheten för sträckan, och att alla SJ
biljetter i framtiden skall laddas i plastkort. SJ räknar väl med att
spara in en hel del försäljningspersonal på det viset. Jag misstänker
också att de räknar med en del merförsäljning för de personer som tvingas
köpa en enkelbiljett på tåget när man glömt dra kortet, något som jag
knappast tror att de skulle erkänna. Hur som helst var jag orolig att jag
skulle glömma bort att dra kortet innan jag kliver på tåget, och det har
jag mycket riktigt gjort flera gånger. Dock har jag hittills alltid kommit
på det innan tåget har gått och rusat ut och hunnit registrera resan innan
tåget har gått.

Det som irriterar mig mest i sammanhanget är att jag har ställt frågan
till SJs kundtjänst för att höra hur de tänkte när de tog bort möjligheten
för kunderna att köpa papperslappen. Vilka ekonomiska beräkningar grundar
de sitt beslut på. Har de hört sig för med resenärarna för att höra vad
deras önskan är. Jag ställde frågan för en månad sedan men fick aldrig ngt
svar. Efter tio dagar skickade jag en påminnelse för att höra hur det gick
med min fråga. Då fick jag svar den 19/10 att de inte kunde hitta någon
fråga som handlar om pendlarkort. De bad mig ställa frågan igen vilket jag
gjorde. Sedan dess har jag inte hört något mer från dem. I måndags, 7/11,
skickade jag en påminnelse för att höra hur det går med mitt ärende.
Normal svarstid för kundserviceärenden brukar vara tre dagar (nu tänker
jag på andra företag), men det gäller tydligen inte för SJ. Det här gör
mig ganska upprörd (men samtidigt väldigt resignerad). Inte nog med att de
försämrar servicen för kunderna, de har
  inte styrka nog att stå upp för deras beslut inför sina kunder. Jag
förstår ju mycket väl varför de vill få över fler resenärer till
"biljettlöst"-resande. Det betyder dock inte att jag som kund gillar
förändringen. Därför vill jag veta hur de tänker och samtidigt göra dem
uppmärksamma på att det finns kunder som inte gillar förändringen. På det
viset kanske de lyssnar på kunderna och låter mig köpa papperslappen igen
(som produkt finns den ju kvar för de som köper kombinationsbiljett med
SL, tex). Nu väljer de dock att inte låtsas om problemet utan man väljer
att tiga ihjäl det. Vad sjutton skall man göra när de duckar för
problematiken på det här viset? Har någon annan erfarenhet av SJs
kundservice. Är det här normala svarstider för dem (inget garanterat svar
inom fem veckor)?

Olle Bergström