[uppsalapendeln] Re: Ang: "SJ gör inget för att hjälpa strandsatta resenärer"

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: Kerstin Ramdén <Kerstin.Ramden@xxxxxx>,uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 16 Mar 2004 15:16:15 +0100

tj,a vi kan ju alltid hoppas. Överhuvudtaget tycker jag att den uridiotiska uppdelningen mellan "x2000" och
"överigt uppsala-slödder" måste upphöra inom SJ.

Vi har ju alla någon gång blivit avkastade från X2000, eller hur?

/F

Kerstin Ramdén wrote:

Hej Fredrick!
Och då ska vi veta att Villy Bergström faktiskt är vice riksbankschef.
Kanske kan vi hoppas på att just detta exempel ska leda till att något
äntligen händer. På samma sätt som man kan hoppas att Uppsalas poliskår
fått ögonen på sig när de hoppat på kändisar i stan. Särskilt att ge sig på
Anders Björck får anses enastående korkat. En f d politiker som i hela sitt
politiska liv kämpat för mer resurser till polisen. Dt gäller bara att i
båda fallen, SJ och polisen, orka driva frågorna eftersom jag tror att de
försöker med utmattningsmetoden. Förr eller senare ger folk upp.
Häls
Kerstin

Fredrick Beste <Fredrick.Beste@ericsson Till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx .com> Kopia: Sänt av: Ärende: [uppsalapendeln] "SJ gör inget för att hjälpa strandsatta resenärer" uppsalapendeln-bounce@fr eelists.org 2004-03-16 12:29

insändare i DN, söndag 14 mars 2004:

SJ gör inget för att hjälpa strandsatta resenärer
Inställda tåg är ingen ovanlighet för Uppsalapendlarna. SJ luras flera
gånger i veckan.
Varje dag stressan 18000 pendlare av förseningar och inställda tåg.
Några minuters för sen ankomst i båda riktningarna är legio. Inställda
tåg är inte ovanliga.
   En typisk dag vintern 2004:
Den 10 mars var två morgontåg inställda, ett av dessa var tåget kl.
8.00, som jag skulle ta för att hinna till
Stockholm till 8.45. I detta krisläge hoppade jag på X 2000, tåg 561 kl.
7.56 (20 minuter försenat), tyvärr
utan att vara stadd vid kassa. Efter biljettkontroll fordrade
konduktören tilläggsbetalning.
När jag inte kunde betala ville han kasta av mig på Arlanda. Jag vägrade.
Han ringde då polisen i Stockholm och tog mn legitimation och skrev ut
ett inbetalningskort på
Intrum justitia på 225 kronor.
Ingenting görs för att hjälpa strandsatta resenärer. Istället anlitas
polis och inkasso, efter att företaget själv inte
uppfyllt sina löften.
SJ:s beteende har monopolets förutsättning.  Bolaget struntar i sina
utfästelser i tidtabellerna men fordrar
absolut regelrätt beteende från kunderna. Det kostar inte företaget ett
jota att ställs till besvär för kunderna.

Villy Bergström
Uppsala

This communication is confidential and intended solely for the
addressee(s). Any unauthorized review, use, disclosure or distribution is
prohibited. If you believe this message has been sent to you in error,
please notify the sender by replying to this transmission and delete the
message without disclosing it. Thank you.

E-mail including attachments is susceptible to data corruption,
interruption, unauthorized amendment, tampering and viruses, and we only
send and receive e-mails on the basis that we are not liable for any such
corruption, interception, amendment, tampering or viruses or any
consequences thereof.