[uppsalapendeln] Re: Ang: Re: [uppsalapendeln]

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: ap@xxxxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 10 Feb 2004 16:04:49 +0100

jag struntar också egentligen i vem som sköter saker, bara de sköts. Men jag är övertygad om att så länge det är billigare att göra fel än rätt, kommer inte incitamenten att göra rätt
nånsin att hamna i fokus för inblandade operatörer. Att införa restidsgaranti är ett steg i rätt riktning. Hoppas bara att SJ nu tar sig i kragen och skriver samma avtal mot BV och TM,
det måste kosta massor med pengar att försena tåg ute på linjen och från det ack så hatade Hagalund, så dyrt att det ska löna sig med internt kvalitetsarbete för att få bort alla sådana fel.
Men vi är inte där än. Långt ifrån. Att den här misären fått pågå i decennium efter decennium är obegripligt. Jag kommer i alla fall inte att ge mig förrän vi vänt på varenda sten i den här
frågan!
/F

ap@xxxxxxxxxxxxxxx wrote:

Själv reste jag i Marocko för ett tag sen och förundrades över att de gamla skraltiga tågen både avgick och ankom exakt enligt tidtabell. Kanske skulle SJ och Banverket åka på studieresa dit?
Skämt å sido, Marocko har väl ungefär två linjer och behöver aldrig hantera kyla och snö. Eller nedfallna ledningar eller signalfel eller älgar på spåret eller nåt annat. Men ändå. Jag blev förvånad :-)
Jag undrar däremot om ökad konkurrens är rätt medicin? Är inte risken stor att det bara blir fler kockar som kan skylla den dåliga soppan på varandra? Inte vet jag vem som sköter, f'låt missköter, vad, men som det är i dag skylls det kors och tvärs på varandra och inte hjälper det mig! Tågförsening? Det är Hagalunds fel. Stopp på linjen? Det är Banverkets fel. För kort tåg? Det är SJ:s fel. Fungerar inte TIM-kortet? Det är TIM:s fel. Men jag laddade ju på kortet i automaten på stationen? Och TIM säger att det är SJ som får fixa det, automaterna står ju där.
Och i mitten står jag och blir förtvivlad till bristningsgränsen.
Jag skiter i vem som står för vad, bara någon tar ansvar och ser till att det funkar.

/Agneta

This communication is confidential and intended solely for the addressee(s). Any unauthorized review, use, disclosure or distribution is prohibited. If you believe this message has been sent to you in error, please notify the sender by replying to this transmission and delete the message without disclosing it. Thank you.

E-mail including attachments is susceptible to data corruption, interruption, unauthorized amendment, tampering and viruses, and we only send and receive e-mails on the basis that we are not liable for any such corruption, interception, amendment, tampering or viruses or any consequences thereof.