[uppsalapendeln] Ang: Re: SV: Re: SV: Re: SäkerhetpåX2000-tå gen

  • From: Kerstin.Ramden@xxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 26 Feb 2003 16:36:39 +0100

Ovärdigt var ordet, sa Bill, ordet var ovärdigt, sa Bull. Jag  håller med
dig till 100 %.
Kerstin

                    Fredrick Beste

                    <Fredrick.Beste@xxxxxxxxx        Till:
uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
                    son.se>                          Kopia:

                    Sänt av:                         Ärende:
[uppsalapendeln] Re: SV: Re: SV: Re:
                    uppsalapendeln-bounce@fre        SäkerhetpåX2000-tå gen

                    elists.org

                    2003-02-26 16:29

                    Sänd svar till

                    uppsalapendeln

det stod nåt i tidningarna förra hösten om X2000 och punktlighet, minns
ej exakt siffra, 61, eller 67% ?

Men hursomhelst så handlar det egentligen bara om interna revir hos SJ
när vi vägras att ta ett X2000-tåg som ändå skulle gå förbi Uppsala. Att
stå där med sin 2310-kr biljett och "fjäska" för en tågmästare att få
åka med tycker jag är ovärdigt.

/F

Thomas Tydal wrote:

>Fredrick,

>Jag vet faktiskt inte hur det ligger till, men det är ju inte omöjligt att
Järnvägsinspektionen kan ha satt det som krav för att godkänna fordonet. Om
korglutningen är ur funktion är det ganska påfrestande att stå upp. X2 kör
ju trots allt 30% fortare genom kurvor.

>Korglutningen är dock endast en komfortsak. Tåget kan köra lika fort utan,
men det blir inte så bekvämt då. Faktum är att "loket" inte lutar alls. Det
är bara passagerarvagnarna som gör det.

>De enda siffror jag har tillgängliga för närvarande är för december förra
året, och då var 81% av X2000-tågen i tid.