[uppsalapendeln] Ang. Re: Nya TiM-korten

  • From: ap@xxxxxxxxxxxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 11 Nov 2005 15:53:12 +0100

Hej,
vill bara klargöra att det jag har bett Konsumentverket titta på är just
det Torbjörn påpekar, det vill säga huruvida SJ har rätt att bötfälla för
något man redan har betalt för. Det gäller alltså enbart de nya månads
korten och enbart SJ, inget annat.
Plastkortens vara eller icke vara har jag i övrigt ingen åsikt om. Men nog
borde det väl vara tekniskt möjligt att ladda plastkortet med ett
månadskort utan att behöva registrera det varje gång? En registrering vid
periodens början låter väl rimligt, men sen är det dags att koppla in
sval- och frysfunktionen tycker man ...
Trevlig helg!

/Agneta

Torbjörn Sjölund <torbjorn@xxxxxxxxxxxxxxx>
Sänt av: uppsalapendeln-bounce@xxxxxxxxxxxxx
2005-11-11 15:40

Till
anders.s.eriksson@xxxxxx, uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Kopia

Ärende
[uppsalapendeln] Re: Nya TiM-korten

Tack för värdefull info. Dock har det i svaren blivit viss avdrift från
grundfrågan - att SJ bötfäller för något kunderna redan har betalat för.
Det låter som att tekniken är så utvecklad att om viljan fanns hos SJ så
skulle plastkorten kunna laddas med samma info som pappersremsan har, dvs
utan aktivering vid terminal, för de kunder som så önskar. Vill man i
stället ha ett 10 resorskort som kräver aktivering så borde man kunna få
det. Varför spela ut olika alternativ mot varandra när de skulle kunna
fungera tillsammans?

Problemet är inte den tekniska förändringen utan hur tekniken används; här
verkar det snarare som ett underutnyttjande av ny teknik. Det här
kylskåpet har både frys- och svalfunktion, om man vill utnyttja det
förstås ;)

Trevlig helg!
/torbjörn sjölund

anders.s.eriksson@xxxxxx wrote:
Du har helt rätt - sl kommer att införa denna typ av kort om ca 1 år. SJ:s
kort kommer då att fugnera både på tåg och inom sl nätet. SL har precis
varit i hong kong för att se att det fungerar utmärkt. Något som kan
fungera i Hong Kongs rusningstrafik borde fungera på uppsala central...

Var inte rädd för förändringar - ingen lagar mat över öppen spis och är
rädd för elspisen idag. När kylskåpen kom var folk rädda och förstod inte
fördelen med dem - is-skåpen hade alltid fungerat bra...

Trevlig helg!

Anders

Anders Eriksson
Kontorschef 5274
SEB  NRPB
Telefon +46-08-131781 Mobil +46-0708864364 Fax +46-08-6190611
Växel +46-(0)771-365365
Postadress 106 40 STOCKHOLM
Besöksadress Rålambsvägen 17
E-post anders.s.eriksson@xxxxxx
www.seb.se
Fakturaadress: SEB Fakturabetalningar ST S4, 106 40 Stockholm

From: ap@xxxxxxxxxxxxxxx
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] Nya TiM-korten
Date: Tue, 8 Nov 2005 20:25:58 +0100

Någon som vet orsaken till de nya pendelkorten?
Jag skulle köpa ett nytt månadskort för sträckan Uppsala-Stockholm
häromdan
och fick veta att papperskvittona är borta. I stället är det nu plastkort
som gäller, kort som måste registreras i TiM-automaten före
ombordstigning.
Registrerar man inte sitt kort åker man på att betala en ny resa - trots
att man betalt för ett månadskort med obegränsat antal resor.
Jag fattar ingenting. Vaf ... men ... men jag har ju betalt för ett
månadskort, varför måste jag då registrera varje resa och hur i hela
världen kommer det sig att jag får böta om jag inte gör det?
Nån annan som också förundras över detta? Nån som vet vad logiken är?
Nån mer som fattar noll eller är det bara jag som missat nån supersmart
poäng?

/Agneta