[uppsalapendeln] Ang: Re: Mötesanteckningar -- kommentar

  • From: Kerstin.Ramden@xxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 11 Dec 2002 09:06:42 +0100

Ja, låsta dörrar måste de verkligen komma till rätta med. Jag åkte 7.23 i
morse och då var andra vagnen från loket låst i båda ändar - gammal vagn.
F ö avsåg jag i går att åka 17.10 hem från Stockholm. I vanlig ordning stod
vi på perrongen och hörde hur man ropade ut X2000 till Gbg 17.10 som snart
skulle komma in, X2000 till Malmö 17.15 som stod inne och något senare ett
meddelande om ett Västeråståg som skulle komma in några minuter för sent.
Då var klockan ca 17.05 och om vårt 17.10 - inte ett knyst. Så småningom
dök det i alla fall upp och vi kom ombord men sedan hände ingenting förrän
kl var närmare 17.30 och då berättade man i högtalarna att Uppsala var
strömlöst p g a nedriven kontaktledning, oklart vad som skulle hända och
när. För oss ombordvarande föreföll det rimligt att snabbt som ökat ragga
bussar till KNivsta ohc låta tåget ta oss dit. Detta blev så småningom oxå
tågledningens beslut. Alltså gick tåget till Knivsta men några bussar
syntes inte till på ett bra tag. Sedan kom en liten buss, samlade upp folk
och försvann. Därefter hände just ingenting på ett bra tag, men efter cirka
en halvtimme kom ytterligare en buss, en ledbuss den här gången.
Olyckligtvis körde den på en väntande passagerare som blev liggande skadad
med påföljd att den busschauffören naturligtvis inte kunde lmna platsen.
Vad som därefter utspelade sig vet jag inte för då hade min man hunnit fram
med bilen för att hämta mig. Det kunde oxå iakttagas att en mängd andra oxå
ringt efter närstående som hämtade - och så åkte de med två personer i
bilarna och tomma baksäten. Vår bil var knökfull när vi åkte hem. Borde det
inte vara självklart att vi som passagerare hjälper varandra när SJ
brister?
Kerstin Ramdén

                    Irma Ridbäck

                    <irma.018129984@xxxxxxxxx        Till:
<uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
                    >                                Kopia:

                    Sänt av:                         Ärende:
[uppsalapendeln] Re:
                    uppsalapendeln-bounce@fre        Mötesanteckningar --
                    elists.org

                    2002-12-11 00:09

                    Sänd svar till

                    uppsalapendeln

Tack, Fredrick Beste, för minnesanteckningarna och övrig information.
Det här med låsta vagnar besvarades illa av CG. Den kommentar jag fick igår
07.40 av konduktören var "men det går ju bra att gå in genom en annan
vagn".
Samma sak i morse, 07.40, vagnen låst tio minuter före påstigning.
Fortfarande låst vid avstigning. Det är vanligen de gamla vagnarna som har
låsta dörrar, men ska man vidare från Kungsbron, så vill åtminstone jag
sitta långt bak i tåget.Vem svarar för utrymning om något händer i en sådan
låst vagn?? Eller åker man på egen risk?
Bäst att läsa i järnvägslagen, m.a.o.

 Vad gäller antal inkommande brev, så tycker jag att det går bra med listan
här. Har försökt ansluta mig till Yahoo, men gav upp efter tre försök.
Föredrar alltså listan här.

Irma Ridbäck

> Från: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
> Datum: Tue, 10 Dec 2002 12:01:31 +0100