[uppsalapendeln] Ang: Re: Focus

  • From: Kerstin.Ramden@xxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Feb 2003 10:58:53 +0100

Trafikutskottet: Vi skrev och bad att få träffa dem. Samtliga ledamöter har
fått vår skrivelse och jag därefter åter varit i kontakt med
utskottskansliet. Än så länge finns inget uttalat från ledamöterna om vi
får träffa dem eller ej.
Hälsningar
Kerstin

                    Fredrick Beste

                    <Fredrick.Beste@xxxxxxxxx        Till:
uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
                    son.se>                          Kopia:

                    Sänt av:                         Ärende:
[uppsalapendeln] Re: Focus
                    uppsalapendeln-bounce@fre

                    elists.org

                    2003-02-13 09:01

                    Sänd svar till

                    uppsalapendeln

Det skulle vara bra om någon kunde ta på sig att trycka på/tala med
kommunpolitikerna. När det gäller riksdagen ligger det 4 motioner i
ämnet för behandling under vårriksdagen. När det gäller kommunen så har
både Hartwig och Hedstedt uttalat skarp kritik mot SJ, men sen vet jag
inte om det hänt något mer?

Pendlarnätverkets Kerstin Ramdén m fl  förbereder uppvaktning av
riksdagens trafikutskott i frågan.

Frågan om avreglering finns med i Erik Ullenhags riksdagsmotion.

Frågan om SL, UL osv:  där bör man i sånt fall sätta in stöten mot UL
och SL, att de börjar samarbeta bättre. SLs pendeltåg (körda av
Citypendeln) går ju numera ända in i Bålsta i C-län, så varför inte
Knivsta? Connex kör tunnelbanan och Roslagsbanan åt SL, ej pendeltågen.
Det ahr varit mycket bråk kring Citypendelns sätt att köra stockholms
läns pendeltåg. Förarbrist, trafikstörningar, osv, ni kanske minns förra
årets stora debacle, med landstingsrådet Elwe Nilsson (m) i skottlinjen?
Så allt är inte frid och fröjd med dem heller. På tunnelbanan var det
för nåt år sen (och är ibland fortfarande intermittent) störningar i
trafiken, främst på Gröna linjen (den äldsta av tunnelbanelinjerna). Det
är väl i o f s inte Connex' fel, men de får ju klä skott för en del.
Roslagsbanan har årligen återkommande problem med halka vid lövfällningen.

Banverket säger ju bara att "det fattas spår", och så lägger de fram
planer där de vill ha ett antal nya friska miljarder för att åtgärda
det. Bl a pendeltågstunneln under Stockholm C, som skulle avlasta
Stockholms Central en hel del,  och förmodligen förbättra läget för
Uppsalapendeltågen, till en kostnad på 12 BSEK, skulle kunna stå klart
år 2012 (eller om det var 2014).

Ungefär så ser läget ut. Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag tror att vi ska söka så mycket dialog med SJ och Banverket som
möjligt, det är faktiskt bättre att prata med dem än att "stå på
barrikaderna". DÅ förasöker vi åtminstone göra saker bättre.
Jag går gärna på studiebesök i trafikledningscetnralen, t ex.

Jag tror att ett brev till SJs VD skulle vara på sin plats just nu, för
att tala om vad vi anser.

/F

Pamela Davidsson wrote:

> [...]
>
>Det känns som om månatliga, dessutom inställda, möten med Gordon inte ger
annat
>än en gnällig mailinglista.
>
>Vi behöver kräva mer. Engagera folk på en högre nivå. Förmodligen vill
>Uppsalapoliterna att vi ska hålla oss hemma, så de ser inget i att driva
bättre
>kommunikationer med omgivningen. "Uppsala med karaktären av staden på
slätten"
>är ett gammalt slagord.
>
>Är det inte dax att kräva en avreglering på sträckan Uppsala-Stockholm ?
Få in
>en entreprenör som vill transportera folk. Folk som köper månadskort på
den
>sträckan och inte vill subventionera kock-mat i Malmö.
>
>SL har fått mycket kritik de senste åren, men vore det inte på tiden att
kräva
>att SL/Connex kunde få komma in på sträcka ? Att SLkort skulle gälla i
hela
>Uppland, inte bara i södra delarna ? Tänk vad trevligt, 500 kr i månaden !
Jag