[uppsalapendeln] Re: Ang: Re: Ang: Re: [uppsalapendeln]

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 10 Feb 2004 19:57:02 +0100

jag ser gärna att någon i nätverket organiserar en hearing på det viset, och gärna även möten med politiker.
Själv har jag inte möjlighet att ta på mig mer jobb just nu.

/F

Irma Ridbäck wrote:

Fredrik,
Läs Agnetas ord:
"Har ingen handlingskraftig människa under dessa år lyckats mobilisera tillräckligt många pendlare för en revolution? Massprotest? Strejk?"

Jag tvivlar vi kommer fram med någon 'strejk' (den kostar oss för mycket), däremot borde det gå att ordna ett "stormöte" eller en konferens, där Irja Bäckström m fl ansvariga från olika operatörer (Trainmaint, Banverket, SJ, Swebus) får bilda panel och svara på frågor, förklara. Det räcker inte med restidsgaranti (som kanske mest är ett sysselsättningsobjekt under ett år??).
Möjligen leder dina möten med Irja någonstädes långsamt. Fortsätt med dessa också! Det är bra.

Men nu borde det vara dags att organisera ett möte, och det är mycket angeläget med representanter för Uppsala kommun med. Det kanske finns mer handlingskraftiga politiker än nuvarande kommunalråd.
Du skriver själv: "I princip alla partier från höger till vänster utom (S) har reagerat rejält på pendlareländet."

Det finns alltså potential att bygga på när det gäller att föra diskussionerna framåt!
Vi vill ju inte att uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx ska uppfattas som enbart en 'gnäll- och tips-lista'.
Kraven är ju tydliga från alla pendlare : avgång i tid, regelbundna förbindelser, sittplats åt alla, rimliga/likvärdiga priser, information i tid, restidsgaranti, etc.
Listan i sig bildar inte en opinion som för med sig förändringar. Det krävs något mera!

Irma Ridbäck

__________________________________________________________________________________________
Den 04-02-10 16.44, skrev "Fredrick Beste" <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>:

    just det, det har jag försökt förklara för SJ flera gånger - sakta
    men säkert sätter sig iden om att man inte kan använda tågen i
    huvet på folk genom ren empiri, och
    de börjar istället att planera sina liv därefter, eftersom de är
    rationella. Stockholm och Uppsala glider istället isär alltmer.
    Arbetsgivare i Stockholm lär sig att om man
    anställer en uppslabo är det synonymt med ständigt försenade
    medarbetare, vilket kanske inte är önskvärt alls. Och sådär håller
    det på.

I princip alla partier från höger till vänster utom (S) har
reagerat rejält på pendlareländet.
Men Uppsala kommuns passivitet i frågan är obegriplig. Hartwig var
nån gång ute och skulle prata med SJ, men sen hände inget mer. Moderaterna i Uppsala har en aktiv kampanj med sina partibröder i
Stockholm om Uppsalapendeln.
Två (S)-ministrar pendlar från Uppsala i princip dagligen och kan
knappast vara ovetande om situationen.

/F

ap@xxxxxxxxxxxxxxx wrote:

Restidsgarantin är ett plåster bättre än inget nu när läget
ändå är som det är. Men om jag så blev erbjuden ett månadskort
gratis så skulle jag inte vara nöjd. Det är inte pengarna som
är det viktigaste, utan tiden. Jag vill komma fram i tid, jag
vill ha en sittplats, jag vill ha tåg där värmen och
läslamporna fungerar (nu är jag inne på överkurs och lyx, jag
vet), jag vill kunna boka in teater, bio, tandläkaren och
bilverkstan och verkligen utgå ifrån att jag kommer fram i
tid. Jag vill kunna pendla utan att magsafterna rinner till
och utan att komma hem förbannad var och varannan dag. Varför protesterar inte Uppsala kommun? Eller gör den det?
För det måste ju finnas fler än jag som inte orkar mer och
därför väljer att flytta?

This communication is confidential and intended solely for the addressee(s). Any unauthorized review, use, disclosure or distribution is prohibited. If you believe this message has been sent to you in error, please notify the sender by replying to this transmission and delete the message without disclosing it. Thank you.

    E-mail including attachments is susceptible to data corruption,
    interruption, unauthorized amendment, tampering and viruses, and
    we only send and receive e-mails on the basis that we are not
    liable for any such corruption, interception, amendment, tampering
    or viruses or any consequences thereof.