[uppsalapendeln] Re: Ang: Re: Ang: Agendaf Xrslag till mötet med SJ/Gor don påmåndag

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 06 Dec 2002 08:23:36 +0100

låsta vagnar är redan med på listan!!!

desutom ska vi kontrollera att inte antalet sittplatser radikalt minskas när Regina-tågen införs. De tågen är ju alltid kortare och antalet sittplatser i vagnarna ser minder ut än nuvarande.

Kerstin.Ramden@xxxxxx wrote:

Hej igen!
Ännu enpunkt till den digra listan:
I kväll åkte jag hem med 19.25 (tåg mot Gävle) och kom ner på perrongen vid
spår 17 ett par tre minuter innan tåget skulle gå, gick med raska steg mot
den första vagnen. Låst. Gick tillbaka till vagn nr 2. Låst. Tillbaka till
vagn nr 3 utanför vilken konduktören stod. Även när jag klev iväg mot de
båda främre vagnarna! Och han sade inte ett knyst om att de vara låsta.
Stod bara och såg på medan jag travade på. När jag klev in i vagnen sade
jag att han ju möjligen kunde informerat mig om två låsta vagnar i stället
för att se på när jag konstaterade faktum. Och det nonchalanta svaret blev
bara "ja, det kunde jag gjort". Inte en ursäkt utan bara ett retfullt
konstaterande. Att jag inte börjar dela ut högersvingar i sådana lägen
beror bara på min goda uppfostran och att jag lärt mig räkna till tio.
Hälsningar
Kerstin

Irma Ridbäck <irma.018129984@xxxxxxxxx Till: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx> > Kopia: Sänt av: Ärende: [uppsalapendeln] Re: Ang: Agendaf örslag till mötet med uppsalapendeln-bounce@fre SJ/Gor don påmåndag elists.org 2002-12-05 20:40 Sänd svar till uppsalapendeln

Fredricks punkter mycket bra. Sänd även till SJ:s styrelse. Lägg gärna till frågan om 48 resor och tiden!! Som vi tidigare berört och som Kerstin R nu skrev: "har man kort för 48 resor ... ska man kunna åka till de är slut" Irma Ridbäck

Från: Kerstin.Ramden@xxxxxx
Svara till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Datum: Thu, 5 Dec 2002 10:21:08 +0100
Till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Ämne: [uppsalapendeln] Ang: Agendaförslag till mötet med SJ/Gor don

påmåndag

Komplement till frågan om varför begränsat antal resor när man har
månadskort:
Varför tar ett 48-resorskort slut innan man åkt upp alla resorna? SJ

verkar

ha kombinerat två villkor så att det ska missgynna kunderna så mycket som
möjligt. Antingen har man väl ett månadskort och då kan man åka så mycket
man hinner och orkar under den månaden (eftersom det inte är något
utpräglat nöje att färdas med SJ mellan Uppsala och Stockholm, är risken
för "missbruk" försumbar). Eller oxå har man ett kort för 48 resor och då
ska man kunna åka tills de är slut.
Hälsningar
Kerstin

Fredrick Beste
<Fredrick.Beste@xxxxxxxxx Till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
son.se> Kopia:
Sänt av: Ärende: [uppsalapendeln]

Agendaförslag

till
uppsalapendeln-bounce@fre        mötet med SJ/Gor don på måndag
elists.org

Så här ser agendan ut så här långt - nåt som ni vill tillägga eller korrigera? Hör av er senast måndag förmiddag!!!!

/F

· Tåghaverier som stör andra tåg - måste det vara så? (morgontåget 29/11
t ex!!!) Dirigera om för att minimera skadeverkningarna? Finns beredskap
över huvudtaget för sånt här? Verkar ju ta flera timmar att få hem

tågen?

· tåg söderifrån (avgång 40 minuter över jämn timme från spår 17/18 i
Stockholm) är ALLTID försenade!!!

· Det är lite bättre info ombord på tågen nu (men inte alltid) med
fortfarande ingen förbättring på perronger och stationer. Ny beräknad
avgångstid resp. Ny beräknad ankomsttid är så usla att man inte vet
om man ska skratta eller gråta.

· varför tidningarna Kupé och TUFF? Vem betalar?

· Dörrarna går allt oftare inte att öppna. Konduktörer m fl måste
springa runt och öppna dem utifrån. Eller så har det "manuella" låset
inte låsts upp av tågpersonalen. Detta blir vanligare och vanligare.

· Varför stanna 2-3 minuter alldeles nära perrongerna? Ibland blir tågen
försenade bara därför. Perrongerna är ju ändå oftast tomma!!

· R A Motor - stämning ger SJ badwill. Löjligt att driva en sån sak.

· Nätverket undersöker med Swebus om att få till stånd bussförbindelser
UA-Märsta via Knivsta. Positiv respons så här långt.

· Förändringar i reklamationsvillkor? När får resenärerna veta något om
detta? Resegaranti!!!???

· Varför begränsat antal resor när man har månadskort?

· Natt/kvällståg? Varför inte tåg dygnet runt??

· Första klass när andra är fullt? vad gäller egentligen? På flyg blir
man uppgraderad om ekonomiklass är fullt&

· av/påstigning på Arlanda med vanligt månadskort?

· Varför inte som i Danmark? Både på station och webb? T ex:
http://lp.bane.dk/mapcafe/pass_tog.asp

· Vad gäller för ersättning vid:

· försenade tåg?
· inställda tåg?
· Fulla tåg? (inga sittplatser)

· Varför stannar inte fler fjärrtåg och plockar upp i Knivsta/Märsta,
speciellt vid sådana tillfällen? Däremot om det är vid lågtrafik, som
sent på kvällarna, bör tågavgången ovillkorligen köras, eftersom att
hänvisa till nästa avgång kanske fördröjer upp till en timme, vilket är
oacceptabelt.

· SMS-tjänst för trafikinfo? Vad händer i denna fråga?

· Varför ropas tåg som går i tid ut alls? Ofta på bekostnad av försenade
Uppsalatåg.

· Vad säger säkerhetsbestämmelserna om överfulla tåg med låsta dörrar?
Räddningsverket?

· Ibland går det tomma och låsta vagnar i tågseten, t o m när resten av
tåget är överfullt! Varför?

· Blåa destinationsskyltarna allt oftare felaktiga eller ej uppsatta,
varför?

· Tåg som vänder och plötsligt ej går hela sträckan - ny trend?

· Varför lyckas Arlanda Express, Pågatågen m fl alltid komma i tid? Är
förseningar verkligen nödvändiga?

· SJ:s ekonomiska kris - blir det ännu värre nu?

· Kommer problemen med Regina-tågen att bli huvudvärk för
Uppsalapendlarna nu? Vad görs för att undvika det? Innebär dessa tåg
färre sittplatser?

· I vissa vagnar hörs inte utropen från tågpersonalen.
·