[uppsalapendeln] Re: Ang: Nytt möte med Gordon

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 27 Jan 2003 19:14:12 +0100

länken till artikeln:

http://www2.unt.se/avd/1,2883,MC=2-AV_ID=228255,00.html

/F

Kerstin.Ramden@xxxxxx wrote:

Det ska bli mer än spännande!
Kolla gärna UNTs debattsida i dag www.unt.se - det är oxå något att fundera
över.
Input: Fortfarande är det de indragna tågen på kvällstid som är det stora
problemet för mig; att "tioöver-tågen" är indragna och att sista
förbindelsen går kl 23.40.
Ett annat ofog som SJ har för sig nu är att "tjugoi-tågen" de som kommer
från bl a Eskilstuna och Hallsberg ibland har två lok i tågets norra ända
och därefter en eller ibland två låsta vagnar. För oss som åker ofta och
vet var de olika vagnarna stannar är det oerhört irriterande att plötsligt
finna sig stående precis mitt framför den dörr man hade tänkt gå in igen,
bara för att upptäcka att det i själva verket är ett extra lok och ingen
vagn alls. Och så rusar man bakåt till första vagnen. Låst. Rusar
ytterligare en vagn bakåt. Låst. Och sedan äntligen kommer man fram till en
öppen vagn - som givetvis har hunnit bli full. Häromkvällen upptäckte
tågpersonalen att det visst blev litet trångt, så när alla hade stångat sig
in och var på väg bakåt i tåget, då ropade de i högtalarna att de hade
öppnat en vagn till. Det är tröttsamt att ständigt bli hunsad av personalen
på det företag till vilket man betalar en hög summa varje månad för att bli
transporterad.
Och så tycker jag fortfarande att vi ska kräva ett lättadministrerat sätt
att få ersättning för försenade tåg. Tjugo minuters försening och
konduktörerna fattar posto vid utgångarna från perrongerna och delar ut
kuponger, motsvarande en enkelresa Uppsalas - Stockholm. som man kan
använda som biljetter när månadskortet går ut innan man köper nytt. Fyrtio
minuters försening = två kuponger o s v. Enkelt att hantera, dyrt för SJ
innan de löst sina problem, men så länge det inte blir dyrt kommer de
aldrig att få bukt med eländet.
Hälsningar
Kerstin

Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxx Till: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm son.se> <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx> Sänt av: Kopia: uppsalapendeln-bounce@fre Ärende: [uppsalapendeln] Nytt möte med elists.org Gordon 2003-01-27 16:23 Sänd svar till uppsalapendeln

den 11/2. Input önskas (kommer förstås att ta upp vad som hänt och sagts den senaste tiden).

Hon kommer att visa utkast till nya tidtabellen, sen tar jag med den hem
till pendlarnätverket, så får alla tycka till om den. Det är den tabell
som börjar gälla i juni.
Det är den första tabell som hon får lägga själv.