[uppsalapendeln] Ang: [Fwd: Re: Fwd: SJs informationsansvar]

  • From: Kerstin.Ramden@xxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 12 Dec 2002 17:54:55 +0100

Hej!
Håller helt med Jessica. Fredricks mötesrapporter är ovärderliga men
självfallet borde SJ se till att det funnes ett fungerande e-nyhetsbrev,
som snabbt ger aktuell information om allt som rör kunderna och deras
relation till SJ. Dessa båda alternativ utesluter inte varandra.
Hälsningar

                    Fredrick Beste

                    <Fredrick.Beste@xxxxxxxxx        Till:
uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
                    son.se>                          Kopia:

                    Sänt av:                         Ärende:
[uppsalapendeln] [Fwd: Re: Fwd:
                    uppsalapendeln-bounce@fre        SJs informationsansvar]

                    elists.org

                    2002-12-12 14:57

                    Sänd svar till

                    uppsalapendeln

jag diskuterade det med henne, varje organisation med många kunder måste
ju ha en kommunikationsplan, dvs, "vem, var, hur för vi dialog med våra
kunder?"
En reflektion som jag snabbt gjorde var att det kändes som att SJ trots
alla år i branschen är mycket ovant vid att prata med kunder, vi är
liksom "bara till besvär" hela  tiden, de vill ju
helst köra sina tåg i lugn och ro. Det är ganska signifikativt för en
organisation som tappat fokus i sin verksamhet - vad kan vara viktigare
än nöjda kunder? Skall inte hela organisationen
utformas så att det målet uppnås? Varför finns den till annars?

När det gäller information så  hänvisar SJ ständigt till sina hemsidor.
Emellertid så tycker många i Pendlarnätverket att det är svårt att hitta
nyheter om prisjusteringar (läs: -höjningar) och andra
viktiga förändringar.  Dessutom så är ju priser och sådant mycket
sparsamt uppskyltat inne på stationerna - jämför med andra "butiker" -
matvaror, resebyråer eller vad ni vill.
Är inte priset på tjänsten den allra viktigaste enskilda frågan när man
stiger in i en butik? Till sitt försvar hävdade då SJ att "det finns för
många olika prissättningar för att man skall kunna sätta upp det på
skyltar" - men det är ju de själva som har bestämt att det skall vara
så? Och så himla många varianter på priser finns det väl inte mellan
t.ex. Stockholm-Uppsala? Att anslå viktiga nyheter på
järnvägsstationerna borde vara självklart, tycker jag. Det är inget som
man plötsligt skall "drabbas" av ombord på tåget eller i kassan.

En ytterligare jämförelse med flyget - de som har SAS "Eurobonuskort"
får månadsvis uppdateringar om SAS' tjänster hem i brevlådan i form av
ett nyhetsbrev. Kostnadsfritt för den enskilde.

Jessica: Är det OK om jag också mailar ut detta till listan?
Frågeställningen är ju intressant.