[uppsalapendeln] Ang: [Fwd: Ang: [Fwd: Trafikutskottet]]

  • From: Kerstin.Ramden@xxxxxx
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 14 Mar 2003 08:45:14 +0100

Det låter bra. Vi behöver den direktkontakten in i utskottet.
Hälsningar
Kerstin

                    Fredrick Beste

                    <Fredrick.Beste@xxxxxxxxx        Till:   PendlarNätverket
Uppsala-Stockholm
                    son.se>
<uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
                    Sänt av:                         Kopia:

                    uppsalapendeln-bounce@fre        Ärende:
[uppsalapendeln] [Fwd: Ang: [Fwd:
                    elists.org                       Trafikutskottet]]

                    2003-03-14 08:18

                    Sänd svar till

                    uppsalapendeln

    Date: Tue, 11 Mar 2003 15:19:41 +0100

    From: Kerstin.Ramden@xxxxxx

      To: Fredrick Beste

Hej!
Eftersom jag mailade till Göran Nyström, kanslichef på Trafikutskottet i
går och inte hade fått något svar på det, gjorde jag ett nytt försök att nå
honom på telefon nyss och lyckades!
I korthet:
Utskottets samtliga ledamöter och ersättare har fått kopia på vårt första
brev och därmed ligger initiativet hos var och en av dem, d v s kansliet
gör inget. Och det enda initiativ vi känner till så här långt är ju att
Michael Oscarsson kontaktade dig och att ni hade ett möte. Enligt Nyström
har ersättarna samma rätt och möjlighet som ledamöterna att ta upp frågor i
utskottet, så det bör inte ligga oss i fatet att Oscarsson inte har en
ordinarie plats.

De möjligheter ledamöterna har är
- motionera i riksdagen
- ställa frågor till ansvarigt statsråd, som då ska svar personligen i
riksdagens talarstol (Ulrica Messing)
- begära initiativ i utskottet
Ingetdera har än så länge inträffat, åtminstone inte såvitt Nyström kände
till.

Utskottspresidiet (ordförande och två vice ordförande, mp, s och m) hade
diskuterat vårt brev och vårt önskemål om ett sammanträffande men verkade
inte trakterade "utskottet brukar inte vilja träffa enskilda
resandegrupper". På detta replikerade jag att vi var ju inte vilken liten
befolkningsspillra som helst utan 14.000 personer som är beroende av att
trafiken på sträckan Uppsala - Stockholm - Uppsala med mellanstationer
fungerar för att vi ska kunna ta oss till jobbet samt att det handlar om
mer än oss personligen (vilket i och för sig är mycket nog!) utan om hela
utvecklingen av Uppsala län och Stockholmsområdet. Utan fungerande
kommunikationer stagnerar utvecklingen i Uppsala län medan  Stockholm
kommer att sprängas av alla som vill bo här men inte får tag i bostad.

Mot slutet av samtalet visade sig antagligen en liten öppning. I början av
hösten skall utskottet diskutera bland annat monopolfrågan och i samband
med det verkar det som om man tänker sig att ha kontakt med t ex sådana som
vi, bjuda in oss till ett möte. Misstänker att vi nog inte kommer längre än
så just nu när det gäller ett möte. ´Kanske kan vi hoppas att  Oscarsson
tar något initiativ bottnat i ditt och hans möte.

Hälsningar
Kerstin