[uppsalapendeln] Re: 7,00 kommer nog aldrig gå 07,00

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 25 Aug 2003 21:52:30 +0000

Eftersom jag inte har tillgång till TFÖR så visste jag inte slutresultatet men det verkar ju då som BV Trafik löste sin uppgift alldeles utmärkt när man kunde få iväg båda tågen för sent och ändå få dem i tid till slutstation. Mera av det!

Men att 07.00 blir stående utanför Cst händer titt som tätt verkar det som. Är det för snålt tilltaget någonstans eller är det som så att man hinner lägga en tågväg för avgående tåg från Cst som korsar den tänkta tågvägen för 07.00?
Det är bra att det går många tåg på morgonen med de får inte inskränka på varandras utrymme.

/ Bengt

From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] SV: Re: 7,00 kommer nog aldrig gå 07,00
Date: Mon, 25 Aug 2003 21:22:19 +0200

Bengt,

> Hur är det nu? Ett rätttidigt tåg skall prioriteras före ett
> försenat är SJs officiella inställning, vilket inte rimmar med
> Banverket Trafiks handlande idag.

Grundprincipen är sådan, men det går ju inte att slaviskt tillämpa den. Man måste ju kunna vara flexibel och anpassa sig efter situationen.

Enda anledningen till att X2000-tåget var försenat till Uppsala var för övrigt att Tågkompaniets tåg till Tierp kom iväg sent. Som jag tidigare har berättat kan inte ett tåg åka förrän det har fått en viss sträcka framåt reserverad åt sig (en så kallad tågväg). Förmodligen hade Tierpståget fått tågväg i tid, och eftersom det är enkelspår i sex kilometer norrut från Uppsala innebär det att inget annat tåg kan åka där förrän Tierpståget passerat. Så i och med att tåget mot Tierp kom iväg sent fick X2000-tåget stå och vänta, trots att det var i rätt tid.

Till Uppsala kom X2000-tåget 06.58 och det får köra i 200 km/h mot 7.00-tågets maximala 160. Så det var väl egentligen inte så mycket att orda om. X2000 fick åka före och kom iväg 07.00.

X2000-tåget anlände till Stockholm i rätt tid. 07.00-tåget var i rätt tid i Rosersberg (strax efter Märsta) och höll tiden ända till Karlberg, då den sista biten tog lite längre tid än det normalt skulle och slutresultatet blev en minuts försening i Stockholm.

_________________________________________________________________ Hitta rätt på nätet med MSN Sök http://search.msn.se/