[uppsalapendeln] Re: 17.10 från Stockholm i dag den 21/3, ett långt inlägg.

  • From: Leif Lagerstedt <leif.lagerstedt@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 21 Mar 2005 22:51:39 +0100

Bra rutet! Tyvärr finns det diverse typer överallt. Men döm inte övriga statstjänstemän efter den här typens beteende.

Leif Lagerstedt

Statstjänsteman med förflutet i regeringskansliet (UD) också.

At 22:31 21/03/2005, you wrote:
Hej !

Jag åkte i dag med 17.10 från Stockholm. Jag var på tåget med om en mindre trevlig upplevelse med en av mina medresenärer (i fortsättningen är han min motresenär). Tåget var fullt, det stod alltså lite folk i vagnarna. Tydligen är det brist på vagnar av någon orsak, vad vet jag. Nu till saken.
Det hela utspelade sig när tågmästaren(TM) kom för att visera biljetterna. Mannen som stod bredvid där jag satt sa att han inte tänkte visa sin biljett förrän han hade fått en sittplats. TM beklagar då att det inte finns platser för att vagnar är på service men vill ändå gärna se mannens biljett eller så får han kliva av i Märsta. Mannen vägrar och fortsätter påtala för TM att han minsann inte skall visa någon biljett förrän han får sitta. TM har gott tålamod under några minuter och får ta mycket skit från mannen om hur monopolistiskt, sovjetstyrt och diktatoriskt SJ är. Till slut säger TM att om han inte visar biljetten så kommer TM att hålla tåget i Märsta tills Polisen avvisar mannen från tåget. TM förklarar då att resterande resenärer kommer att få vänta och att mannen nu verkligen bör visa sin biljett.
Men se, han vägrar. TM fortsätter med viseringen framåt och vi kommer till Märsta. Då kommer TM in och ber mannen gå av tåget för att han inte vill visa sin biljett. Då, äntligen plockar mannen fran sitt TiM-kort och TM kan visera det och vi fortsätter.

Jag och kvinnan mitt emot mig tyckte att det var ett väldigt drygt beteende av mannen och jag påtalade det för honom. Vi kom in i en lång disskussion där jag försökte förklara för honom att han har ingått ett avtal med SJ om resa mellan två punkter och inte om köp av sittplats och ombordpersonalen rätt så stora befogenhter att avvisa folk från tåget av olika anledningar. Jag kan inte gå igenom hela disskussionen här men jag påtalade i alla fall flera gånger hans olämpliga beteende att hoppa på den trevliga TM som bara gjorde sitt jobb. Då kommer påstående från mannen att det minsann inte finns några serviceminded personer ombord på tågen utan bara diktatoriska och kundovänliga anställda. Både jag och kvinnan mitt emot påpekar för honom att det finns många som gör mer än sitt jobb och verkligen bjuder till men han förstod tydligen inte det.

Då kommer det fram att han en gång tidigare blivit avsläpad av tåget av väktare då hans kort krånglade och han tyckte det var SJs sak att se till att det fungerade.
Att han sedan i disskissionen påtalade att han jobbade på regeringskansliet och minsann fick ta emot folks klagomål så blev jag nästan förbannad. Jag frågade honom om han gick utanför lagar och regler för att tillfredställa medborgare men det gjorde han inte. Då undrade jag varför TM skulle frångå reglen att visera biljett och det verkade helt självklart för honom för att han fick minsann stå i 40 minuter.

När vi passerat Knivta blev det lediga platser och kvinnan mitt emot mig sa till honom att sätta sig ner och ta det lugnt. Då blev han nästan tyst.

En så här otrevlig resenär har jag aldrig upplevt, inte hon mitt emot mig heller som pendlat i 20 år.
All heder åt tågmästaren på 17.10 i dag den 21/3 som var och är trevlig i sitt bemötande mot kunderna men som inte skall behöva ta all skit. Han gör och gjorde ett otroligt bra jobb.

Mannen från regeringskansliet kommer jag att fnysa åt om jag möter honom igen. Finns han här på listan och läser detta så har min inställning till tjänstemän i "maktens" boningar fått sig en allvarlig törn. Hur kan han få jobba med allmänheten på vårat uppdrag med en sådan inställning till andra personer och deras arbete är mig en gåta.

Med vänlig hälsning
Bengt K

Hitta rätt på nätet med MSN Sök http://search.msn.se/