[uppsalapendeln] Re: 1.2 Information

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 06 Feb 2003 09:17:04 +0100

flera dagar i rad har jag nu erfarit samma saker - SMS-tjänsten ger oss (visserligen ibland felaktig) men ändå avsevärt MER info om störningarna än vad SJs
egen kundtjänst har!!!!! i morse var det samma sak igen - Efter 6 SMS om störningar på 6:45, 6:53, (dock med felaktig info om att 7:15 skulle vara försenat) så ringde jag till 0200-757575 och frågade om det över huvudtaget GICK några tåg ALLS i morse.
Det jag var mest intresserat av var förstså 7:15, som jag helst tar. På kundtjänst kunde de inte se om 7:15 var "stört" överhuvudtaget, men de påstod att det stod inne på perrong i uppsala. Väl nere på stationen så kunde jag ju raskt konstatera att inte ett enda tåg fanns inne vid perrong över huvudtaget strax efter kl. 7. Sen kom direkttåget in och lyckades avgå på tid (ehuru överfullt ).

F ö : bra förslag om noggrann loggning av en viss period, enligt B) och C) nedan. 150-miljonerssatsningen verkar ju uppenbarligen inte ha givit önskad effekt (är nån förvånad...?)

I morse var det enligt uppgift "nedriven kontaktledning i Hagalund" som gjorde att horder av tåg överhuvudtaget inte kunde ta sig därifrån, dock med 7:15 som ett av få undantag. Hur tusan kan SJ vara så sårbart????

/F

Pamela Davidsson wrote:

Hej !

Under punkten 1.2 information i Fredriks input inför möte med CG står att "TEFÖR är väldigt produktionsinriktat". Må vara hänt, men att döma av vad Tydal nedan kunnat utläsa så verkar det ju
innehålla just den information man behöver för att kunna ge upplysning om läget just nu resp hur det var tidigare idag.

Så jag har några konkreta förslag;
A) Utbilda personalen i SJs trafikupplysning i att tolka TFÖR, ge dem tillgång till systemet. Kan Tydal ge oss såpass omfattande upplysningar så vore det konstigt om inte de skulle kunna det !

B) Februari verkar ju bli en vanlig pendlingsmånad ;-(
Be SJ samla informationen från TFÖR för februari månad och gör en sammaställning och analys. Kan Tydal spara all info om tågavgångarna i tre dar så borde SJ kunna få plats med den infon för en månad. Om inte annat så bränna ut det på CD.

Den samlade informationen skulle vara bra mycket mer korrekt (tror jag) och omfattande än den Jöns och hemsidan får sig tillsänt från oss.

C) Jag tycker vi i pendlarnätverket kan kräva en listad förklaring från SJ för hela februari. Vi skulle kunna inskränka oss till avgångarna mellan 6-9 resp 16-
19.
D) För varje förklaring skulle vi sedan kräva en åtgärdsplan, t ex bättre förebyggande underhåll för att undvika lokskador och växelfel i Skavstaby.

E) Uppföljningar av åtgärdsplanen skulle sedan kunna göras månadsvis.

/Pamela

Ps jag lekte lite med siffrorna;
Gör beräkningar av typen:
7.40 inställt. Nästa möjliga tåg var 8.10, vilket kom 4 minuter sent till Sthlm. Dvs 7.40 resenärerna blev 34 minuter försenade. Multiplicera med antalet platser (700), dvs ca 400 timmars försening för resenärerna. Sätt ett pris på minuterna (40 minuter resa till sthlm kostar 80 kr -> 2 kr/minut) (ca 50 000 kr för 7.40-tåget)

Snart har man kommit fram till att det borde vara lönande att spendera mera tid och pengar på underhåll för att slippa lokskador å annat tjafs som bara beror på bristande underhåll.

Citerar Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>:

jag tycker de två senaste dagarna börjar likna förra årets snökaos. Flera inställda tåg i rad, timslånga förseningar, trippelöverfulla
tåg - vad är det om inte "trafikkaos"?

Okej, vi tar och kikar lite...

Idag från Uppsala:

05.53: 14 minuter sent från Uppsala pga lokskada (som verkar ha reparerats på
plats). Anlände Stockholm 17 minuter sent på grund av att andra tåg
prioriterades före eftersom detta var sent.

06.23: I rätt tid från Uppsala. 5 minuter sent i Stockholm pga växelfel i
Skavstaby som gjorde att tåget tog en annan väg.

06.45: 2 minuter sent från Uppsala. 8 minuter sent i Stockholm pga växelfel i
Skavstaby.

06.53: 7 minuter sent från Uppsala. 17 minuter sent i Stockholm pga att man
hamnade efter en SL-pendel i Märsta eftersom man var sen. I Upplands-Väsby
fick man "köra om".

07.06: 1 minut sent från Uppsala. 2 minuter sent i Stockholm.

07.15: I rätt tid från Uppsala. 8 mintuer sent i Stockholm pga växelfel i
Skavstaby.

07.23: 2 minuter sent från Uppsala. 14 minuter sent i Stockholm pga växelfel
i Skavstaby samt att man fick vänta på andra tåg innan man fick köra in på
centralen.

07.40: Inställt.

07.56: 62 minuter sent från Uppsala. 59 minuter sent till Stockholm. Loket
gick inte att få igång i Gävle, så man fick leta upp ett annat.

08.10: 1 minut sent från Uppsala. 4 minuter sent till Stockholm. Tåget drog
på sig förseningen i Märsta och Knivsta, så jag antar att det hade att göra
med att många människor skulle av och på.

08.40: 11 minuter sent från Uppsala. 7 minuter sent till Stockholm.

09.10: 3 minuter sent från Uppsala. 18 minuter sent till Stockholm.

09.27: I rätt tid från Uppsala. I rätt tid till Stockholm.

09.40: I rätt tid från Uppsala. 3 minuter sent till Stockholm. Fick stå och
vänta på andra tåg strax före centralen.

09.56: 4 minuter sent från Uppsala. I rätt tid till Stockholm.

10.27: I rätt tid från Uppsala. Rätt tid till Stockholm.

10.40: I rätt tid från Uppsala. 2 minuter för tidigt till Stockholm.

10.56: 2 minuter sent från Uppsala. 1 minut för tidigt till Stockholm.

11.10: 1 minut sent från Uppsala. 1 minut för tidigt till Stockholm.

11.40: 1 minut sent från Uppsala. 1 minut för tidigt till Stockholm.

12.10: I rätt tid från Uppsala. 5 minuter för tidigt till Stockholm.

12.40: 1 minut sent från Uppsala. 1 minut för tidigt till Stockholm.

13.10: 1 minut sent från Uppsala. Just nu 3 minuter för tidig i Karlberg.

13.40: 1 minut sent från Uppsala.