[uppsalapendeln] 1.2 Information

  • From: Pamela Davidsson <pamela@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 6 Feb 2003 08:37:47 +0100

Hej !

Under punkten 1.2 information i Fredriks input inför möte med CG står
att "TEFÖR är väldigt produktionsinriktat".
Må vara hänt, men att döma av vad Tydal nedan kunnat utläsa så verkar det ju
innehålla just den information man behöver för att kunna ge upplysning om läget
just nu resp hur det var tidigare idag.

Så jag har några konkreta förslag;
A) Utbilda personalen i SJs trafikupplysning i att tolka TFÖR, ge dem tillgång
till systemet. Kan Tydal ge oss såpass omfattande upplysningar så vore det
konstigt om inte de skulle kunna det !

B) Februari verkar ju bli en vanlig pendlingsmånad ;-(
Be SJ samla informationen från TFÖR för februari månad och gör en
sammaställning och analys. Kan Tydal spara all info om tågavgångarna i tre dar
så borde SJ kunna få plats med den infon för en månad. Om inte annat så bränna
ut det på CD.

Den samlade informationen skulle vara bra mycket mer korrekt (tror jag) och
omfattande än den Jöns och hemsidan får sig tillsänt från oss.

C) Jag tycker vi i pendlarnätverket kan kräva en listad förklaring från SJ för
hela februari. Vi skulle kunna inskränka oss till avgångarna mellan 6-9 resp 16-
19.
D) För varje förklaring skulle vi sedan kräva en åtgärdsplan, t ex bättre
förebyggande underhåll för att undvika lokskador och växelfel i Skavstaby.

E) Uppföljningar av åtgärdsplanen skulle sedan kunna göras månadsvis.

/Pamela

Ps jag lekte lite med siffrorna;
Gör beräkningar av typen:
7.40 inställt. Nästa möjliga tåg var 8.10, vilket kom 4 minuter sent till
Sthlm. Dvs 7.40 resenärerna blev 34 minuter försenade.
Multiplicera med antalet platser (700), dvs ca 400 timmars försening för
resenärerna.
Sätt ett pris på minuterna (40 minuter resa till sthlm kostar 80 kr -> 2
kr/minut) (ca 50 000 kr för 7.40-tåget)

Snart har man kommit fram till att det borde vara lönande att spendera mera tid
och pengar på underhåll för att slippa lokskador å annat tjafs som bara beror
på bristande underhåll.