[softwareproject] Re: [SP] Opera

  • From: jeroen hanselman <hanselmanj@xxxxxxxxxxx>
  • To: <softwareproject@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 24 Nov 2011 21:52:22 +0000

Idem. Ik heb flink in Opera zitten testen en naar mijn idee is het niet te doen
om Opera 11.52 te
ondersteunen. Zoals eerder genoemd: "wij hebben wel belangrijkere dingen te
doen".

Groeten,
Jeroen

Date: Thu, 24 Nov 2011 22:41:35 +0100
Subject: [softwareproject] Re: [SP] Opera
From: jake.r.g@xxxxxxxxx
To: softwareproject@xxxxxxxxxxxxx

"wij hebben wel belangrijkere dingen te doen"

Zoals teambuilden! =D

Maar nee, eigenlijk wel mee eens. Als Opera zich zo slecht aan de standaard
houdt dat hij faalt op 1/3 van de tests, dan zie ik geen enkele reden om hun
problemen te fixen.

- "Jake" Robin.

2011/11/24 Renze Droog <renzedroog@xxxxxxxxx>

Opera wordt standaard geupdate (waar je moeite voor moet doen om het uit te
zetten), dus ik denk dat het handig is om te wachten op een stabiele versie van
12. Als daar evenveel bugs inzitten als die er nu zijn, lijkt mij de meest voor
de hand liggende keuze de Opera gebruikers aan de kant te zetten - wij hebben
wel belangrijkere dingen te doen.

Renze

Op 24 november 2011 22:06 schreef Bert Massop <b.massop@xxxxxxxxxxxxxx> het
volgende:

Allen,

In de systeemtest van vandaag zijn er een heleboel Opera-specifieke bugs naar
voren gekomen (als ik goed tel, 8 stuks). Dat is op zich niet erg
wonderbaarlijk, als je bedenkt dat de huidige versie van Opera (11.52) erom
bekend staat dat hij Javascript zeer slecht ondersteunt (hij faalt op 34% van
de Javascript-standaard-test, tegen de 1,4% van de laatste Firefox).

Nu heb ik even met de allerlaatste test-versie van Opera (12.00-1155) getest
(faalt op 0,009% van de tests), en daarin zijn (hoera!) een heleboel van deze
bugs verholpen. Echter, er treden ook weer nieuwe bugs op die het collaboratory
in de praktijk onbruikbaar maken - al ga ik er vanuit dat een groot deel van
deze bugs (die overigens in de code van Ext JS optreden) direct gevolg zijn van
het gebruik van een test-versie van Opera.

Desalniettemin is het opvallend dat onze software het in (vrijwel) alle
browsers goed doet (inmiddels als het goed is inclusief IE7, IE8), met
uitzondering Opera. Nu is de vraag wie er moet buigen: wij of de
Opera-gebruikers? Feit is dat we niet om alle bugs in Opera heen kunnen
programmeren, daar hebben we geen tijd voor (zeker niet als mogelijk het een
incompatibiliteit tussen Opera en Ext JS betreft), we ondersteunen immers ook
geen IE6. Anderzijds wordt Opera wel redelijk veel gebruikt (met name op de
mobiele markt), dus kunnen we er niet zonder meer omheen.

Mocht je je nu afvragen, "wat is nu je punt?", dat is er niet. Ik ben op zoek
naar meningen en ideeën over hoe we hier het beste mee om kunnen gaan.

Groeten,
Bert