[SKRIVA] von Trier skämtade om Hitler

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 18 May 2011 22:00:39 +0200

På Cannes-festivalen drog den danske demonregissören Lars von Trier någon
kommentar om nazism och Hitler, som väckt uppseende och skandal:

http://www.expressen.se/noje/film/1.2440756/lars-von-trier-provocerar-i-cannes

Det var tydligen avsett som skämt, men uppfattades inte riktigt så av alla.

"Men det som väckt mest uppmärksamhet är att von Trier under presskonferensen
uttalade sig i positiva ordalag om nazismen och Hitler.
- Jag förstår till viss del Hitler, jag kan sympatisera med honom lite grand,
ja, inte med andra världskriget förstås, men jag gillar Albert Speer, en "bad
guy" men med viss talang.
- Men jag har inget emot judar, även om jag inte tycker om Israels politik. Hur
ska jag nu ta mig ur det här?
En timme efter den officiella presskonferensen möter von Trier och
skådespelarna Stellan Skarsgård och Jesper Christensen den skandinaviska
pressen.
När von Trier blir ombedd att förklara sig, fortsätter han först med att
provocera genom att säga:
- Jag tror det är lite nazist i oss alla.
Men sedan blir han allvarligare.
- Det gick lite fel under en diskussion om den tyska estetiken. Jag tycker till
exempel att nazisternas Stuka-plan var en fantastisk skapelse. Jag älskar den
tyska romantiken, det innebär inte att jag tycker om politiken.
De som tagit illa vid sig av von Triers ord kommer inte att få någon ursäkt.
- Nu är det slut med ursäkter. Jag har gjort det tillräckligt."

Hm... von Trier har gjort en rad filmer gränslande mot fantastiken med spöken
och övernaturligheter. (Men det här danska påhittet med "dogmafilm" var ingen
höjdare.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----