[SKRIVA] Översättningar??

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Sep 2011 22:26:36 +0000

Vad är smartaste sättet att kolla om en bok översatts till svenska?Jag har
googlat författare och engelsk titel, både tillsammans och var för sig, läst
iWikipedia och kollat några nätbokhandelssidor. Kan det vara möjligt att Joan
Lindsay "Picnic at Hanging Rock" inte finns på svenska?Filmen blev ju
uppmärksammad på sin tid, kring 1978 i Sverige, och då brukar ju förlagenge ut
boken gärna med bild från filmen på pärmen.En annan bok som ska bli film med
Potterstjärnan Radcliffe i huvudrollen ärSusan Hills "The Woman in Black". den
verkar inte heller vara översatt till ärans och hjältarnas språk fast det är
mindre konstigt eftersom den kom 1983 ungefär, boken alltså.OBS Jag kan läsa på
engelska. :)
För några veckor sedan avnjöt jag en trevlig bok som hette "The Twelfth
Enchantment" avDavid Liss, en blandning av Jane Austens herrgårdsintriger och
Harry Potters magistudier.Lord Byron dök upp i handlingen som en riktig byronsk
hjälte, bland många andra karaktärerhämtade ur historien och litteraturen. En
del historiska händelser som nämndes verkar varaautentiska - enligt Wikipedia.
//pia