[SKRIVA] Re: "teknisk" SF

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 May 2012 01:49:16 +0200

Lisa R:

 På tal om "teknisk" SF. Jag har funderat en del kring det i och med att
 min bok Revolt inte passar in i på den beskrivningen. Den utspelar sig i
 framtiden och åtminstone delvis i rymden, men fokus är varken på
tekniken eller på samhällsförändringarna utan snarare på ett spännande
äventyr. Vad säger SF-fansen? Är det
teknikbeskrivningarna som lockar med SF, eller är det något annat? Vore
kul att få veta vad det är som lockar eftersom jag misstänker att det
kan vara ganska olika? <<
  Jag tror att "teknisk sf", teknikska beskrivningar och vetenskp, roade
sf-fansen mer för 30-40 år sedan då vetenskapen var enkel... Köra i rymden,
Einstein, relativitet, allting var ganska "enkelt" då.
  De sista 1-2 decennierna (och jag har försökt hänga med en del i forskningen,
kosmologi, strängteori, allt möjligt) har saker blivit mer komplicerade. Åka i
rymden blir inte så enkelt. Teorier om ET-liv blir komplicerade. Vi får t ex en
allt mer förvirrad bild av ev mikro-liv på Mars. Nu är fältet öppet för ganska
vilda spekulationer! Men det är spekulationer vanliga läsare inte kan hänga med
i.
  Jag tror att "tenisk sf" har förlorat på det. Sf kan inte JUST NU säga något
vettigt i de nya oceaner av spekulationer modern kosmologi ger.
  Däremot kan sf ge bra rymdäventyr. Det som kallas "New Space Opera", och jag
tror Lisa ligger rätt där - spännande rymdäventyr!
  Men inom 1-2-3 decennier kommer via att få MYCKET mer info om universum (t ex
vad som händer inom astronomin just nu är revlutionerande) och historier om
rymdäventyr lär blir annorlunda.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)