[SKRIVA] Re: svensk SF?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Mar 2010 15:03:23 +0100

From: dr.jagerbrand@xxxxxxxxx
> Hejsan, jag fick i veckan brev om att Mitrania skall läggas ned. Dessutom har
> jag inte sett skymten av Nova Science Fiction sen i juni förra året.
> Är svensk SF halvt dödsdömd nu, undrar man?
  Så de fimpar Mitrania? Vad angav de för skäl?
  Nova tror jag dock kommer. John-Henri Holmberg var på senaste Sweconen i
höstas och sade bara någonting om att Nova kunde dröja men skulle komma (kanske
blev det t o m ett dubbel eller kvadruppelnummer för att ta igenom förlorad
tid). Ekonomin var iofs inte bra, men jag har intrycket av att Nova inte räknat
med bra ekonomi och JHH finansierar förlusten (med andra jobb).
  Och notera att Jules Verne Magasinet (såsom meddelats) lades ned i höstas.
  Svensk sf utgivning har legat pyrt till sedan 80-talet. (Ett tag då kom både
Nova och JVM regelbundet, OCH med tjocka novellnummer!)
  Min uppfattning är att - trots att Mitaria, JVM, och vi får inte glömma
Minotauren, försvunnit, och Nova iaf är oregelbunden,och DAST som skrev mycket
om sf är också borta - svensk sf gått litet bättre de senaste åren. Det finns
en del nya småförlag som utger det, t ex det här som utger rysk sf, sf får ofta
positiva artiklar på kultursidorna, sf-kongresserna hålls regelbundet och får
något mer deltagare, osv.
  Men det är inte en lysande stormvåg sf.
  Och skälet är ökad konkurrens.
  Dels med annan media. Dels med andra genrer. Fantasy och rollspel har tagit
många av dem som är allmänt intresserade av fantastik. Deckare tar de flesta
som gillar s k genrelitteratur. Och folk idag har Internet, TV-spel, många fler
TV-kanaler, m m. Dessutom tror jag att bokbranschen i stort står inför en
kanske smärtsam och i alla händelser förvirrande omstrukturering, nu när man
pratar om E-böcker, E-boksläsare m m (som inte kommer över en natt, utan det är
en process som tar X antal år).

--Ahrvid

Ps. Var inne på Mitranias hemsida, och där skriver man bl a:
  "Den främsta orsaken till nedläggningen är tidsbrist. Vi har inte längre tid
med projektet, och det är också svårt att få tag i bra material. I varje fall i
tillräcklig omfattning för att fylla tidningen.
  Vi planerar att utge en antologi med både gammalt och nytt."

Mejla i busskön! Hotmail i mobilen
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----