[SKRIVA] Re: skrivsjuk...

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 16 Apr 2010 17:23:37 +0200

>Hej igen och tack för synpunkterna/tipsen som jag har en följdfråga på:
går det att analysera vilken fingersättning man har?
>Jag började med att lära mig skrivmaskinfingersättning men har nog sakta
och säkert gått bort ifrån det till nåt slags kaosartat sätt som innebär det
som Ahrvid var inne på: man skriver såsom det går snabbast. Tills det gör
ont, som sagt...
>Har ingen utvecklat ett (vatten- och klibbtätt!) touch tangentbord i
normalstorlek, liknande det i iphone etc? Då skulle man ju slippa slå ner så
hårt på tangenterna och bara sväva fram över dem... (även om det är mycket
lättare att skriva nu för tiden än på skrivmaskin som man verkligen fick SLÅ
ned).
>En fd kollega till mig (numera pensionerad sen länge) berättade att hon
precis skrivit klart sin avhandling på typ 300 A4 sidor på skrivmaskin och
skulle lämna till tryckning när det uppdagades att hon skrivit för svagt.
Hennes professor var snäll nog att sätta sig och skriva om de 300 sidorna
med starkare fingertryck. Vilken mardröm det var innan datorer fanns!
>MVH
>Annika

Testa att gå över till dvorak (eller svorak), istället för qwerty, som
tangentbordslayout.

Det har många fördelar, varav en är att belastningen på fingrarna torde
minska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dvorak_Simplified_Keyboard

"This reduction in distance traveled [by the fingers] was originally
purported to permit faster rates of typing, but in later years is also
purported to reduce repetitive-strain injuries, including carpal tunnel
syndrome."

http://www.ubarskit.com/svorak/ (detta program är superenkelt och
rekommenderas!)

http://aoeu.info/