[SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #50

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Feb 2012 02:46:37 -0800 (PST)

Hej!
Det är inte konstigt att fler tror på spöken än på gudar, med tanke på att tron
på själar och ett liv efter döden är något som ingår i de större religionerna.
Jag är osäker på om spöken officiellt ingår i kristendomen, men många kristna
verkar tro på dem såsom själar som tillfälligt stannar kvar i denna världen
innan de går till sin slutdestination. En betydande delmängd av de kristna
ingår alltså även som en delmängd av de som tror på spöken.

Vidare kan det för icke gudstroende vara ett mindre steg att tro på ett enskilt
fenomen som spöken än att tro på allt det som följer med en religion.

Jag blir alltså inte förvånad om att det finns fler som tror på spöken än på
gudar.

För övrigt tror jag till skillnad från Torbjörn att religionerna bidrar till
vidskeplighet genom att rättfärdiga den sortens tänkande. De idéer som finns
inom religionerna angående själar, liv efter döden och reinkarnation har
förstås bidragit till de idéer som finns om spöken. Att det finns religioner
där sådant ingår kan användas som ett argument även av dem som inte är medlem i
någon religion.

Vänligen
Jonas

---

From: =?iso-8859-1?Q?Torbjörn_Wester?= <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?iso-8859-1?Q?SV:_[SKRIVA]_RE:_[SKRIVA]_Lilla_sjöj
Date: Mon, 20 Feb 2012 12:38:43 +0100

>17 % av "Sveriges befolkning" skulle alltså enligt en Sifoundersökning från
2009 ha sagt sig ha någon sorts gudstro. i en färskare sifoenkät sade sig 21
% av sveskarnatro på någon form av spöken eller andar. och lika många påstod
sig ha haft något möte med andar  s a s. Nu beror ju mcket på hur frågorna
utformats och hur säkra intervjupersonerna känner sig när det gäller att
verkligen var nonyma (det finns ju alltid de som inte troratt de garanteras
anonymitet och svarar därefter).

Jag håller med om att resultatet i den här sortens undersökningar brukar
variera beroende på hur undersökningen är utformad. Något säkert svar går
troligen inte att få.

>Men jag blir något upprörd av att fler verkar tro på spöken än på Gud.

Det var intressant. Jag förmodar att de som tror att spöken finns, men inte
att gud finns, blir upprörda över att så många tror att gud finns, men inte
tror på spöken.

Rent allmänt kan man konstatera att det som lite slarvigt kallas för
"vidskeplighet" brukar öka kraftigt i ett samhälle när de etablerade
religiösa föreställningarna/systemen förlorar sin trovärdighet eller
auktoritet i samhället. Så var det i romarriket just innan kristendomens
intåg, och så är det i Sverige idag.

[...]

Mvh.
Torbjörn