[SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #104

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 16 Apr 2012 12:32:14 +0000

> Date: Sun, 15 Apr 2012 23:57:22 -0700
> From: corona.borealis@xxxxxxxxx
> Subject: [SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #104
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
>
> Det har nyligen börjat en anime-serie som tycks vara upplagd kring
> zombieromans, nämligen Sankarea. Hittills har det bara dykt upp en
> zombiekatt, men gissningsvis uppstår fler zombier.
Superintressant!:) tjejen i serien, den har varit manga tydligen innan, Rea
Sanka, blir en zombie som visst är vegeterian typ. och sexig- ska vara med
scener med big boobs t ex läste jag.
Det där med katten är intressant för det påminner ju om Church i jurjyrkogården
förutom att den här katten Babu är söt istället för kuslig.

> Andra exempel på odöda inom mytologin är Inanna och Osiris, varav den senare
> också blev en sorts Frankensteins monster.

> Jag har också skrivit en novell om en odöd, men den är inte särskilt
> romantisk.

Mer jag måste kolla senare!!:)

> Allvarligt talat har du rätt i att zombier traditionellt antas sakna egen
> vilja. Odöda med en egen vilja brukar ofta kallas något annat. Vampyrer är
> ett exempel. Lazarus var nog allvarligt talat ingen zombie eller odöd utan
> återuppstod som en levande människa igen.
>
> Vänligen
> Jonas

Nej, så klart skojade bara om Lazarus. Att det står i Bibeln om att det luktade
redan osv är nog för att läsaren ska förstå att han verkligen var död inte bara
avsvimmad som min lågstadielärarinna,en av dem, sa.
Människor för 2000 år sedan fattade inte det där med medvetslöshet, påstod hon.
Tror hon också sa att Jesus var en skicklig trollkarl! Min religiösa mamma blev
upprörd hemma.
Har sett 11 avsnitt av "American Horror story" igår och förgår (!) och det är
ju inte direkt zombies utan spöken som springer omkring och inte fattar att de
dött, en del av dem.
I af kan rekommenderas för de som gillar spökhus-historier. Lite skruvat
förståss det är ju en hel serie så det är ett verkligt otursdrabbat ställe det
där huset.
Påminner om "Huset som Gud glömde", Kings "Rose red" bland annat, ja,
"Rosemary's baby" så  klart.
/MVH pia