[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #45

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 15 Feb 2011 12:59:08 +0100

Jonas Lith:
> Ja, enligt min erfarenhet brukar "uppdateringar" leda till försämring lika
> ofta som det leder till förbättring.
> Har du webläsarna Firefox och Opera? Jag tycker att det är bra att ha flera
> olika.
> MvhJonas Lith
  Har och har. De är bara en nedladdning iväg. Men jag har kört såväl Opera som
Firefix. (Opera gillade jag särskilt.) Just nu är det dock Explorer - det fanna
helt enkelt på den mär maskinen från början. Jag konstaterade att det funkade,
och då kör jag den webläsaren, och jag uppgraderar inte och är försiktig med s
k tillägg.
  Jag vill inte hålla på att "uppgradera" program. Dels finns risken för nya
buggar och konstigheter. Dels slösar det med tid och diskplats. Dels är jag
emot programföretags (inte minst Microsofts) ständiga pådrivande om att alla
skall byta program hela tiden. Det är något som driver isär kompatibiliteten
och stänger in användare.
  Jag tycker att den som driver en websida och har ambition att nå många bör
satsa på principen "minsta gemensamma nämnare" - att siten skall vara
kompatibel med så många som möjligt och även gamla programversioner. Innan man
gör något med siten bör man testa att det gäller. Om inte annat tappar man
läsare om sidan plötsligt börjar krascha för en massa browsers.

--Ahrvid

Ps. Men att sidor kraschar för mig är iofs bara något som gäller en liten
minoritet siter. (Jag har noterat att för *en del* är det tydligen banners och
reklam man lägger in som orsakar krascher! Hinner man scrolla ned innan
reklamen överst laddas kan man ibland läsa sidan ändå. Den som hittar på reklam
borde vara *ännu* mer angelägen om att nå många läsare.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!