[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #241

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 31 Aug 2011 14:19:19 -0700 (PDT)

>Subject: [SKRIVA] Re: SV: Greider garderobs-fan
>From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
>Karl Gerhard är svår att argumentera emot! Men jag är inte så säker på
>att framtida människor (alltså om hundratals, kanske tusentals år)
>kommer att vara så fästa vid de traditionella, fysiska könen som vi är
>idag. Vi kanske inte ens skulle känna igen dem som människor, vare sig
>fysiskt eller mentalt. Utan att låta alltför misantropisk vill jag
>fråga: Vad är det som är så bra med dagens biologiska människa att det
> [...]

Ja, de som
 kommer att utforska andra solsystem kommer gissningsvis att vara
robotar, intelligenta rymdskepp, eller cyborgar som dessutom skiljer sig så
mycket från
oss genetiskt att det är osäkert om de kommer att tillhöra vår art.

Exempel på egenskaper som de skulle kunna ha är extrem intelligens och
extremt långt liv. Däremot tror jag att de skulle kunna fortsätta
fortplanta sig sexuellt eller blanda gener med varandra
på annat sätt eftersom det är en bra strategi evolutionärt sätt.

Att protagonisterna är extremt transhumana brukar väl inte vara det vanligaste
inom sf,
inte i de böcker jag läst i alla fall, och det kan gissningsvis
bero på olika saker: att det är svårt att föreställa sig hur dessa robotar/
varelser kommer att bete sig, att de är svåra att identifiera sig med,
att man väljer att skriva om människor av dramaturgiska skäl,
att man vill utforska människans villkor fast i en
 annan miljö, eller av
andra skäl.

Hur skriver man t.ex. en kärlekshistoria mellan två rymdskepp som har en från
vårt perspektiv gudomlig intelligens? Där varje meddelande de skickar mellan
varandra innehåller mer information än romanen de deltar i? Jag har ingen
aning, fast jag gissar att det finns folk som redan har skrivit sådana
berättelser.

Mvh
Jonas Lith