[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #226

  • From: Roger Magnusson <s031720@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 18 Aug 2011 09:56:32 +0200

> Hur kommer det sig t.ex. att pappor inte tillerkänns förrän mamman skriver
> på faderskapspapper,

Här håller jag inte riktigt med dig... alltså, det finns nästan alltid
vittnen (t.ex. barnmorska) till att mamman föder barnet, men det enda
vittnet till att pappan är pappa är mamman och därför är det naturligt och
vettigt att hon skriver på faderskapspapper. Dessa papper används dessutom
enbart när föräldrarna inte är gifta.

> varför har han inte rätt att kräva faderskapstest på
> samma vis som hon har (om han skulle förneka sitt faderskap)?

"Det kravet måste gå via domstol och det är det enda vettiga, på gott och
ont. Innan en man är erkänd som fader så är det ju kvinnan (som bevisligen
födde ungen) som är den enda kända föräldern och den enda juridiska
vårdnadshavaren. Hon bestämmer ensam över barnet tills det finns en far med
i bilden som fått juridiskt ansvar, och för att få detta ansvar mot
vårdnadshavarens vilja så kan han behöva gå genom en domstol. Vad vore
alternativet? Att vem som helst skulle kunna beställa faderskapstest på
vilket barn som helst, utan någon juridisk utredning och grund?

Du får gärna utveckla lite här angående vilka rättigheter du anser att en
person som påstår sig vara far till ett barn borde ha!"

+
1. En kvinna har rätt att begära faderskapstest av en man som förnekar att
han är far till barnen. Vägrar han så blir det polisinsats.
- En man har inte rätt att begära faderskapstest för att bevisa att han är
far, t.ex. om kvinnan vägrar skriva under papperna. Han har inte heller rätt
att begära faderskapstest om han tvivla på att han är far till moderns barn.
Att få barn, eller tvingas bli (juridisk) far till ett barn som inte är ens
eget får enormt stor påverkan på en individs liv, det vore inte mer än rätt
att lagen förlitar sig på fakta (dvs faderskapstest) snarare än hörsägen
(dvs moderns utsaga). Hela hans liv kan förändras på ett ögonblick, och det
är helt upp till kvinnan; detta är inte rättvist och inte jämställt.
+

> Hur kommer det
> sig att barnbidragen automatiskt utställs till modern och bara om hon
> tillåter det så får han tillgång till de pengarna?

"Kanske för att någon måste vara default så att även de som inte gör ett
aktivt val får ut pengarna. Borde man använda alfabetisk ordning istället?
Tror att det mest skulle vara förvirrande."

+
Varför måste någon vara default? Är det inte rimligare att
default-fördelningein i så fall är hälften var? Detta är ett särskilt stor
problem i familjer med delad vårdnad efter en vårdnadskonflikt, det är t.ex.
inte ovanligt att när fader är huvudvårdnadshavare så tar modern fortfarande
ut hela barnbidraget. Varför skall det vara upp till HENNE hur barnbidraget
skall fördelas? Detta är inte rättvist och inte jämställt.
+

"Dock, Robert, så tror jag bestämt att det faktiskt fanns en och annan My
Little Pony med manligt utseende, eller i alla fall neutralt så att man
kunde leka att det var en pojke om man ville. Mina My Little Ponys bildade i
alla fall familj ibland och fler av dem var pojkar. I alla fall i fantasin,
det är lite oklart egentligen med tanke på att de varken har tuttar eller
snoppar."

+
Roger var i och för sig namnet, men jag anar att det är mig du syftar på. :)
Jag lekte själv med My little pony när jag var liten (hade mest
tjejkompisar) och kan inte komma ihåg att det fanns några kill-ponys. Men
jag kan ha fel. Det spelar inte särskilt stor roll. Min teori om smurfarna,
och om de övriga karaktärerna är att det handlar om ett "manligt" repsektive
"kvinnligt" perspektiv. Om smurfar gjordes framförallt för killar så är det
inte konstigt att schabloner och idéer om det manliga luftas. Smurfan blir
en symbol för alla killars strävan att hitta någon att älska. PPP, MLP och
Witch görs framförallt för tjejer, och då är det schabloner och idéer om det
kvinnliga som luftas.

Leken är inte bara till för att roa barnet, det är också till för att lära
det om sig själv och om världen, att få testa olika sätt att vara, olika
perspektiv att tänka utifrån och att på den vägen hitta sin egen inre röst.
Det är sällan jag håller med om genusvetenskapliga rön, men jag håller med
om att vissa traditionella lekar/leksaker är allt för begränsade för att
barnen skall kunna utforska alla dimensioner hos sig självt; men jag håller
INTE med om att dessa lekar skall förbjudas, däremot skall barn som känner
sig otillfredställda och söker sig utanför det traditionella inte hindras;
t.ex. pojkar som leker med sina systrars klänningar eller flickor som vill
spotta ikapp. Eller något.

Samtidigt gäller även det omvända; det traditionella är traditionellt för
att det FINNS biologiska skillnader mellan könen (därav att det är olika
kön) och det traditionella är bara resultatet av över generationerna anrikad
lek, dvs det som de flesta av respektive kön faktiskt trivs med. Det skall
inte heller ringaktas eller baktalas, en flicka som gillar att leka
prinsessa eller en pojke som gillar att leka cowboy, skall inte hindras av
vuxenvärlden bara för att de inte passar in i de rådande politiska vindarna.

Jag förespråkar absolut tolerans och gränsöverskridande lekar så länge ingen
kommer till skada.