[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #180

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 6 Jul 2011 18:08:08 +0200

Den 6 juli 2011 16:07 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Hahaha nej, nej, non-taken s a s.
>
> En gång i tiden drömde jag om att bli journalist, littvet halkade jag in i
> via det skumma
> programmet jag gick, Kulturkommunikationslinjen som det hette då.
> Då läste jag grundkursen som var 40 poäng.
>
> Sen funderade jag på att doktorera(i littvet) och slängde på 20 poäng till.
> Efter ett avkylande samtal med en litteraturprofessor som tyckte att jag
> som 22-åring inte var
> doktorand-material, blev detta inte av.
>
> Långt om länge läste jag att diverse examina som tagits ur bruk en tid
> [...]
Mmm, och där kommer vi lite till kruxet med det hela... om den största
poängen med att läsa dem är att det är kul, ja, då är frågan varför inte
skattebetalarna också ska stå för notan för folks skateboardläger, ridskola
eller någonting annat som man gör bara för att det är kul och för att bevara
vissa traditioner. Jag har också några kurser som utfyllnad som jag läste
bara för att det var kul, bland annat en kurs i ett feministiskt perspektiv
på science fiction (vi analyserade Star Trek och Terminator och Octavia
Butlers bok Dawn och jag skrev en miniuppsats om en japansk animerad film.
Roligt, men värdelöst annat än som kuriosa eller någonting man kan drämma
till med i en svidande genusdebatt: Jag har minsann läst 5 poäng
genusvetenskap! Hah!

Problemet med att jämföra högskolan och gymnasiet, det är att det finns
något efter gymnasiet. Efter en studieförberedande gymnasielinje kan man
läsa vidare på högskolan och är du kvalificerad genom betygen så finns det
hundratals eller tusentals kurser att välja på, men efter en
studieförberedande linje på högskolan? Får man inte den där doktorandplatsen
så är det dags att skaffa sig ett jobb, och det är man i så fall ganska
dåligt förberedd på om man inte har läst något yrkesförberedande. Eller läsa
upp andra ämnen för att få en yrkesexamen av något slag.

Jag antar att mitt problem med det hela är att jag tycker att efter
gymnasiet så borde alla utbildningar vara yrkesutbildningar: läkare, ekonom,
lärare, terapeut, journalist osv... och jag ställer mig lite skeptisk till
samhällsnyttan av att utbilda litteraturvetare, som egentligen inte kan
jobba med någonting efteråt, och därmed också skeptisk till att
skattebetalarna ska stå för notan för detta på samma sätt som de står för
notan för yrkesförberedande linjer som faktiskt utbildar yrkesmänniskor.
Samtidigt tycker jag att det är förbaskat bra att man kan kombinera sina
egna kurser, då jag själv läste frikurser nästan hela vägen.

/Anna