[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #180

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 4 Jul 2011 13:37:20 +0000

Fast om man nu ägnat tre, fyra år av sitt liv åt en utbildning + skuldsatt sig
dessutom, klart man
inte vill att någon ska döma ut det som värdelöst tidsslöseri.

Oavsett vad man tycker om "kanon" så existerar den ju och det kan vara bra att
bli informerad om
vilka verk som anses eller ansetts ingå i den. Dvs vilka verk som genom tiderna
och just nu ansetts
värdefulla och/eller påverkat konstens utveckling. Faktiskt kan det ju handla
om vad som varit
populärt och vad som bevarats.

Däremot fanns en rejäl slagsida mot just västerländsk tradition i
litteraturhistorien såsom den
presenterades på högskolan, man började med de gamla grekerna och höll sig
ganska envist kvar
inom Europa.

Långt senare läste jag 5poäng Afrika berättar om afrikansk litterär tradition.
Detta är ju en riktning
inom litteraturvetenskapen att forska om gamla muntligt traderade berättelser
från t ex Afrika. Och det
kan väl finnas ett värde i att dessa bevaras, skrivs ner, översätts så vi kan
del av dem???

Jag läser också en del amerikansk litteratur Stephen King t ex. Och nog har det
funnits snobbism även
i USA, King ansågs väl inte så rumsren från början?