[SKRIVA] Re: skriva Digest V4 #269

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 6 Oct 2010 07:42:21 -0700 (PDT)

Ahrvid, din genomgång av point of view är mycket bra.
Vad gäller tankar i kursiv stil tycker jag att de är den naturligaste sak i
världen. Det är inte konstigare än att skriva dialog direkt med citationstecken
istället för att på ett omständigt sätt beskriva innehållet i det sagda (Att
skriva "Tack." istället för "Nora tackade för presenterna."). Show istället för
tell. Sedan anses dock handlingar vara värdefullare än ord, och ord anses
värdefullare än tankar. Det är en anledning att inte skriva så mycket om vad
karaktärerna tänker utan inrikta sig mer på vad de gör och säger.

En författare som skriver ut för många tankar är Stepeh R. Donaldson, som
upprepar samma fraser ad nauseam. Samma med Stephen King om jag inte minns fel.

Att kursiva tankar kan verka störande kan också bero på två olika anledningar:

1. Det är oskickligt gjort. Tankarna är inte naturliga, låter inte som något
som karaktären skulle tänka. Det kanske var detta du menade när du sa att man
inte skulle skriva "jag"? Man får se upp så att man inte kommer in på första
persons POV.

2. Läsaren är ovan. Jag stötte på detta fenomen första gången i en bok av
Stephen King. Jag visste inte vad som menades med de kursiva meningarna så jag
trodde att det var författarens kommentarer, när de i själva verket antagligen
var menade som karaktärens tankar. Nu när jag är van känns det helt naturligt
med kursiva tankar, så länge de är väl konstruerade.

Mvh
Jonas Lith