[SKRIVA] Re: skriva Digest V4 #269

  • From: Roger Magnusson <s031720@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 5 Oct 2010 11:51:53 +0200

Angående att ange tankar *kursivt* så tycker jag att det är ännu ett bra
verktyg i den kreativa arbetslådan, och som med alla verktyg skall det
användas med en tydlig tanke och mening. Om det bara används
slentrianmässigt, utan att överväga vilken effekt det har tycker jag att man
gör sig själv en otjänst och man tappar en dimension i sitt skrivande; som
om en snickare alltid använde hammare, även när han skall skruva in skruvar
eller tapetsera.
Ett av de bästa exempel jag känner till är böckerna om  Dexter med Jeff
Lindsay, som handlar om en sociopatisk (bl.a) ögontjänare som säger en sak
men tänker en helt annan. Kontrasten mellan vad han tänker och vad han säger
skapar en effekt som verkligen bidrar på ett positivt sätt att hålla
intresset uppe i texten. En viktig faktor är att greppet inte används hela
tiden, utan bara när det accentuerar något viktigt, lite så som (jag tycker)
man skriver en bra dialog; man återger inte allt utan bara de bitar som
förmedlar något viktigt, antingen om berättelsen eller om karaktärerna.
Resten kan man sammanfatta.

Så jag tycker som sagt att man skall ha denna berättarteknik som ett möjligt
verktyg att använda vid behov, men om det används utan eftertanke så tror
jag att det kan förstöra mer av läsupplevelsen än vad det bidrar med.

mvh
Ro0ger