[SKRIVA] Re: skriva Digest V4 #268

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 12 Oct 2010 16:14:24 -0700 (PDT)

Kommentarer till novellen När helvetet springer läck av Caroline J
Jag läste igenom novellen mycket snabbt eftersom den var så spännande. Den är
inte för lång utan lagom lång för sin typ.

Det är mycket blod och lidande, vilket är bra.

Titeln är fin men verkar inte ha mycket med innehållet att göra.

Du kan stryka antingen
>Egendomligheterna hade börjat kvällen innan, exakt klockan 18.00, och
>snabbt eskalerat till ett fullständigt kaos av likgiltigt dödande.

eller

>Femton timmar och fyrtio minuter tidigare
>

>Vem är du egentligen, din
>grönhårade emo-skräcködla? Och vad har du gjort med min söta, glada och
>oskyldiga dotter, tänkte Martin. Men han sade inget.

Det är konstigt att han börjar tänka så mycket på sin dotter just när det finns
intressantare saker som pågår.

>Sedan bröt helvetet lös.

En inte helt nödvändig kommentar. Det kanske räcker med beskrivningen av
glassplittret m.m.

Du kanske borde ta och tänka igenom hur det går till när varelsen kommer ut ur
spegeln. Som det är nu verkar det som om spegeln först exploderar och sedan är
masken bara där. Jag kan inte visualisera vad som händer. Det verkar inte bara
vara övernaturligt utan fysiskt omöjligt (inconceivable).

>Sedan började varelsen äta henne.

Denna mening skulle passa bättre längre fram. Kommentaren att den äter upp
henne borde vara en reflektion som kommer efter att det är uppenbart att den
håller på att svälja henne.

Det känns opersonligt att du kallar Anna för "hans fru" och liknande så ofta.
Fast det kanske beror på att han inte gillar henne eller att han brukar kalla
henne så. Eventuellt skulle du kunna lägga in mer sorg över henne. Däremot var
det tillräckligt mycket känslor mot barnen.

Det var långsökt att de följde efter hunden så att de hamnade i garderoben, men
det var ju bra för berättelsen.

Det var också ett långsökt sammanträffande att han hade ett svärd i garderoben.
Fast det är ju möjligt. Min bror har ett svärd i garderoben.

Från och med att de är i garderoben får berättelsen bättre flyt och och det var
inte mycket jag reagerade på från och med då.

Intressant är att det egentligen bara händer en övernaturlig sak i novellen,
när masken kommer ut ur spegeln, vilket tycks helt omöjligt och ologiskt. Men
om man bara går med på det så är det inga konstigheter sedan. Jag kommer ihåg
att någon jag känner någon sade att om man ska skriva om något omöjligt så är
det bäst att vräka på i början för att sätta ribban, och så är det i den här
novellen.

Mvh
Jonas Lith