[SKRIVA] Årets Augustprisnominerade

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Oct 2013 13:53:05 +0200

Här är årets nominerade till Augustpriset. Det brukar alltid vara några
(särskiltinom barn/ungdom) som gränsar till skiffy/fanty/horry där, men jag har
inte hunnit kolla den saken (hoppas formateringen funkar då det är inklippt
från nätet):

Årets barn- och ungdomslitteratur:

Om detta talar man endast med kaniner Anna Höglund lilla Piratförlaget.

Lex bok av Sara Kadefors Lilla Piratförlaget.

Snöret,  fågeln och jag, Ellen Karlsson, Eva Lindström Hippo Bokförlag.

Jagger Jagger, Frida Nilsson, Natur & Kultur

Maximilian och Minimilian, Klara Persson Urax Förlag.

Cirkusloppor på luffen av Lena Sjöberg, Rabén och Sjögren.

Årets skönlitteratur

Vitsvit, Athena Farrokhzad, Bonniers förlag

Tre vägar, Katarina Frostenson, Wahlström & Widstrand

Hägring 38, Kjell Westö, Bonniers förlag

Egenmäktigt förfarande, Lena Andersson, Natur & Kultur förlag

Porslinsfasaderna,  Sven Olov Karlsson, Natur & Kultur förlag

Liknelseboken, Per Olov Enquist, Norstedts förlag

Årets fackbok
Tore Janson: "Germanerna. Myten. Historien. Språken."

Dan Josefsson: "Mannen som slutade ljuga. Berättelsen om Sture Bergwall och
kvinnan som skapade Thomas Quick"

Gustav och Marie Mandelmann: "Självhushållning på Djupadal"

Martin Schibbye och Johan Persson: "438 dagar"

Lena Sundström: "Spår"

Bea Uusma: "Expeditionen. Min kärlekshistoria"

Lilla Augustpriset
Nicole Accord (Ludvika): "Då skulle världen vara en vacker plats"

Nicole Accord (Ludvika): "Getingfällan"

Louise Axelsson (Stockholm): "En halv evighet"

Erica Lindberg (Vällingby): "Pappa sökes"

Linnea Svensson (Lidköping): "En småstads längtande hjärta"

Linnea Svensson (Lidköping): "Min mors händer"

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /