[SKRIVA] Re: (no subject)

  • From: Sten <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 4 Sep 2011 11:43:57 +0200

Jag känner så väl igen det där som filmare, har mailat och frågat
svenska filmare om deras uppmaning till "unga filmare" innebär en
åldersdiskriminering och får i de flesta fall svaret att de avsåg nya
oetablerade filmare. Men denna flört med unga filmare fortsätter, det
är ett slags förtäckt umgdomsstöd som dels har sin grund i direktiv
från myndigheter som utdelar stöd (ju större chans att få ju yngre du
är) och andra fall vill festivaler gärna ta äran av att upptäcka en ny
generations konstnärer. Det är i alla fall ärligare då man i
Novemberfestivalen (där Västmanland har en kvalificerande deltävling)
uttryckligen har åldersgränser men även där är reglerna inte enhetliga
eftersom vissa län har en klass för 26+ (ofta kallad över övervikt)
och dessa är diskvalificerade från att gå vidare till final(!)

Det finns koder för vilka sorts filmer som vinner priser i festivaler
också, det är ett språk som jag ännu inte har riktigt listat ut hur
det fungerar (fast jag fått ett enstaka hederpris då och då), men jag
antar att det är en blandning av smaken hos jurymedlemmarna, någons
slags kulturella gruppregler kopplat till vad som anses som "bra film"
och man är innanför eller utanför de rätta kretsarna. Jodå, det finns
dålig och bra film också på något plan men allt beror på sitt
sammanhang.

--StenR