[SKRIVA] Re: message

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 25 Feb 2010 16:52:35 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> This a message that goes to my friends everywhere. Funeral, estate inventory
> proceedings, contacting all the heirs mentioned in last will and testament,
> and so on, have kept me occupied and busy ever since I returned from India
> to a Sweden paralyzed by blizzards. I have been like a yo-yo between
> Stockholm and Västra Alstad. Now, since ten minutes ago and after stuffing
> my pantry and my refrigator and freezer with food supplies, I look forward
> to a week in my house, embracing my computer.
  Till listans allmänna info, kan nämnas att Bertil troligen skriver på
engelska för att meddelandet skall kunna läsas även av hans utländska
kontakter. Han har t ex nyligen varit på längre besök i Indien (där engelska
ofta används). Det som står om testamente osv rör Bertils syster som nyligen
gick bort och där har det varit en hel del att ordna med. Att Harriet (som hon
hette) gick bort var tråkigt och trist (jag har träffat henne och hennes man -
t ex varit över och hjälpt dem med felsökning av datorn, så att Internet funkar
och så där). Hon var snäll och trevlig och bjöd på kaffe och bullar när jag
satt och fixade med deras dator.
  Och jo-joandet mellan Skåne och Stockholm stämmer. Nyligen var Bertil uppe
för bl a årsmötet i föreningen Novellmästarna, och vi syntes och hade en del
trevliga om än snöbemängda timmar (i alla fall när man skulle förflytta sig
utomhus). Om Novellmästarna kan nämnas att Fantastiknovelltävlingen fick ett
nytt bidrag för tävlingspriser à 1000 kr, så litet senare i vår utlyses en ny
novelltävling. Minst en i föreningen kommer dessutom att vara knuten till ett
förlags monter på Bok- och Biblioteksmässan, och jag tror att man kan ordna så
att novelltävlingsresultatet utlyses - på Bokmässan! Det skulle bli fint värre.
Juryns resultat brukar föreligga i tid för Bokmässan. Dessutom finns intresse
för att vinnande noveller eller i alla fall utdrag av dem kunde högläsas där på
mässan, i alla fall vid den där montern (det är inte Novellmästarnas eller -
huh - SKRIVA:s monter utan den hör till ett mindre förlag; vad namnet nu var på
förlaget har jag uppskrivet någonstans).
  Det var litet nyheter helt apropå om novelltävlingen.
  Men tag det lugnt nu, Bertil. Snön kan yra vilt därpå skåneslätten! Bertil
lärde mig f ö ett nytt ord: fyk. Och att snö "fykar" sig. Snö som fykar sig är
snö som blåser ihop till drivor. På skånesläten fykar sig snö lätt. Men jag
måste säga att den fykar sig ganska bra i Stockholm också.
  I början av veckan stängdes tunnelbanan vad gäller alla sina "överjordiska"
delar (vilket är ca 51% av sträckningarna, om jag inte minns fel). Bara de
delar av tunnelbanan som gick under jord hölls öppna. Jag tror det är första
gången någonsin det hänt! Vissa sträckningar och delar osv kan av och till
stängas (av varierande tekniska skäl, t ex underhåll), men här var det ett
allmänt stopp över jord. Det handlade om att snön fykade sig över växlar osv
och man hann inte få bort den. Och dessutom kom det in snö som negativt
påverkade T-banetågbens bromsar. Ett tåg körde förbi tre (!) stationer för att
det inte kunde bromsa.
  Nu har man öppnat alla linjers fulla sträckningar igen, men det har varit
kaos i lokaltrafiken. Man körde ersättningsbussar för de "överjordiska"
T-banesträckningarna och de bussarna blev fulla, försenade, osv.
Transportmässigt verkar det här vara en hård vinter. Tåg, tunnelbanor (jag
undar hur det varit för spårvagnarna i Göteborg?), idrottshallar som rasat
ihop, osv, osv.
  Huvva!