[SKRIVA] Äldsta listprogrammet 25 år

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 Sep 2011 14:11:17 +0200

Det här hittade jag någonstans i molnen:

"LISTSERV, världens första mjukvaruprogram för e-postlistor, firar 25 år.
Programmet används flitigt för diskussionslistor och nyhetsbrev än idag.
Uppfinnaren bakom LISTSERV, Internetexperten Eric Thomas, är värd för en
webchatt den 15 september Kl. 18:00. Det går också bra att skicka in frågor i
förväg via: http://www.lsoft.se/news/livechat.asp
Tid: 2011-09-15, 18:00 - 19:00
Plats: Online: http://www.lsoft.se/listserv25years";

Om LISTSERV var först betyder det att mailinglistor som sådana är 25 år. Men
textdiskussioner via Internet (eller ARPAnet som det en gång hette) har funnits
tidigare. Jag har för mig att tjänsten News (distirbuerade gruppdiskussioner,
ung som "forum" på en del websiter) funnits sedan sent 70-tal. Och ungefär
samtidigt körde Jacob Palme (gammal sf-fan förresten!) och Torgny Tholerus sitt
KOM-system på Stockholms Datamaskinscentral, som inte var Internet men hade
gruppdiskussioner. Och Fidonet för datorhobbyister grundades 1984 som också
hade gruppdiskussioner. (Alla dessa system har dock en något annorlunda teknik
än vad vi idag kallar E-postlistor.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)