[SKRIVA] larssonia

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 5 Aug 2011 15:05:34 +0000

När jag slarvigt skrev att Larsson "i viss mån" levde som Blomkvist menade jag
enbart att han var ogift - det var det faktum artikelförfattaren Parks
raljerade över i slutet på sin analys av böckerna;
 A man with a better eye for plot, one feels, would not have allowed such a
loose end to threaten his achievement; unless these are precisely the pitfalls
of remaining a free individual outside any confining social system.
Dvs arvstvisten som följde Larssons frånfälle eftersom han inte hunnit gifta
sig med sin sambo sedan många år och som därför,enligt svensk lag, stod så gott
som helt utan rättigheter till  något arv.
Att vänsterfolk ibland hyllat sk fri kärlek (förtydligar igen, jag menar inte
att Stieg Larsson skulle ha gjort det i sitt privatliv som jag ju inte alls
känner till) har jag ju hört talas om naturligtvis. Ta avstånd från borgerlig
tradition osv. Men -och nu tolkar jag Parks tolkning-i artikeln om
Millenium-böckerna tycks Parks mena att den sexuella "liberalismen" är en
symbol för något mer en liberal livsföring i även andra sammanhang. En fri
individ utanför samhällets normer, Lisbeth Sallander -hon har ju också jämförts
med Pippi Långstrump- står delvis utanför lagen när hon hackar sig in på alla
möjliga datorer. Att vara vänster handlar ju, åtminstone i min romantiska
tolkning av ideologin, om solidaritet. Att bygga ett välfungerande rättvist
samhälle, inte att ställa sig utanför det OCH tjäna grova pengar på det
också.Det är möjligt att man i böckerna kan läsa in även en kritik av det till
synes lustfyllda i fria förhållanden, det framkommer ju vid ett par tillfällen
i första boken att kontrahenterna i vissa förhållanden inte mår så bra, Lisbeth
som blir ledsen i slutet när hon ser Blomkvist och Erika Berger, den äldre
kvinnan som säger att hon bara vill ha lite kul och sen blir kär istället och
ledsenosv....   Om den fria sexualiteten är en symbol för annan frihet, t ex
företags frihet att exploatera människor och natur, borde frågeställningen ju
problematiseras.
FÖ  GRATTIS! till alla som har råd att gifta sig, det kostar ju en hel del i
dagens läge.Bröllopsfest osv. Inte ens vänsterfolk nöjer sig väl nu med
lågbudgetbröllop i sandaler och sliten mockakavaj inhandlad på Myrornas, några
ogräs från dikeskanten till bukett och så får de nära och kära ha knytkalas
eller ja något sånt.Men ärligt vilka juridiska papper kan man skriva om sina
"oäkta" barn? Låter lite science fiction faktiskt................./MVH pia