[SKRIVA] RE: grabben från ingenstädes

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 Aug 2013 19:40:37 +0200

Re Grabben från ingenstädes
Vad beträffar att få tag på svåråtkomliga böcker, så kan man alltid gå till
KB eller U-biblioteken, men de lånar inte ut skönlitteratur.
Man måste alltså antingen läsa på plats eller ta fotostatkopior. Nu finns
det emellertid i Umeå något som heter Statens depåbibliotek.
Dit kan biblioteket på Din hemort vända sig för i Umeå har med åren byggt
upp en samling om cirka 300 000 böcker som lånas ut.
Jag har i år skänkt dit en komplett samling JVM/VÄ 1940-1947 samt en så när
som på två nummer komplett samling Häpna!
Depåbiblioteket är förvånansvärt okänt. Jag stöter ständigt på bokmänniskor
som inte känner till det.  På bibliotekets hemsida kan man kolla vad dom
har.
Bertil
zenzat.wordpress.com

Zen Zat AB