[SKRIVA] ang (pirat)kopiering

  • From: Annika Jägerbrand <dr.jagerbrand@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 21 May 2009 01:00:01 -0700 (PDT)

Hejsan,
Angående piratkopiering så vet ni säkert att man har infört ett helt annat
slags system i Japan, vilket inte gick igenom för ipods 2005 (se länken nedan).
Däremot så har jag för mig att det i dagsläget tas ut avgifter på datorer,
dvd-brännare och externa hårddiskar odyl. Man tar alltså ut en avgift som skall
täcka kopiering av materialet och den avgiften går ungefär som stim-pengarna
till upphovsrättsinnehavarna (som då är företrädda av en organisation). Detta
verkar inte vara nåt unikt för Japan utan förekommer i andra länder också.

Jag säger inte att det är bra eller dåligt, bara att i andra länder finns andra
lösningar på detta med kopiering och ifall man skall förhindra det respektive
lösa det på nåt sätt. En av förutsättningarna för att införa såna här avgifter
är att de involverade lyckas komma överens och kommunicera...(utanför domstolen
alltså).

http://www.theregister.co.uk/2005/12/01/japan_says_no_to_ipod_tax/

MVH
Annika Jägerbrand