[SKRIVA] Re: ang. gestaltning och referat i dialog

  • From: Magnus Carling <magnus_carling@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 Oct 2010 11:06:48 +0200

Fast jag skulle säga att det finns många författare som refererar alldeles för
mycket. Det blir bara trist att läsa och jag tror att det genomgående är
journalist-författarna som skriver referat efter referat.

Skillnaden är att "tell" blir att läsa om något, medan show blir att vara med i
handlingen istället för att befinna sig utanför.

Det här är en av anledningarna till att jag tycker att så fruktansvärt många
deckare är vansinnigt tråkiga. Det finns ingen glöd, ingen känsla, ingen
passion och ingen närvaro i tell/referat.

Det suger, kort sagt.

Å andra sidan är det de som lyckas...

--Magnus

Bloggen om att grilla: