[SKRIVA] Re: ang. gestaltning och referat i dialog

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 10 Oct 2010 14:26:37 +0200

From: s031720@xxxxxxxxx
> Jag anser att dialog mycket oftare än idag borde refereras. Som jag ser det
> har dialog några olika syften; att föra handlingen vidare, gestalta en
> person eller gestalta en relation mellan individer etc. Men för att göra det
> krävs det sällan att man gestaltar mer än en noga utvald del av en
> potentiell dialog, resten tycker jag med fördel refereras och/eller
> utelämnas helt. Det kan finnas en poäng med att referera istället för att
> utelämna och det är att betrakta som ett verktyg i verktygslådan som kan
> underlätta den kreativa processen.
> [...]
  Håller med till fullo!
  Och exemplet du gav från Klas Östergren demonstrerar väl din poäng.
  Långa, snirkliga dialoger som dessutom kan vara ganska informationstunna, kan
mycket väl refereras istället.
  Man bör blanda dialog med berättande. Litet dialog, en snutt berättande,
litet dialog igen, osv.
  Men bör ha dialog, förstås. Dialog berättar att människor är närvarande och
karaktäriserar dem. (Man bör därför utforma sin dialog så att människor talar
på litet olika sätt, så man kan känna igen vem som säger vad.) Dialog kan
också, såsom noterats, föra handlingen framåt - likafullt kan dialog också
stoppa upp handlingen! (I de fallen är det nog bra att kortare referera
dialogen.)
  Men *dialog är svårt*. (Jag vet inte om jag är så bra på det. Jag har en
tendens att ha för långa repliker, vilket iofs kan vara nödvändigt om jag
skildrar en deckargåta och hjälten skall förklara något.)
  En annan sak är, tycker jag, att dialog gör text layoutmässigt attraktivare.
ATt öppna en sida och se att det finns några repliker på den, gör att det känns
mer läsinbjudande. (Om sidan *enbart* har repliker kan det dock bli
läsavskräckande också!) Sidor med enbart stora block berättartext kan kännas
aningen jobbiga. (Min åsikt i alla fall.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!